Et tredje gjeldsregister er klart

Experian er tredje aktør til å etablere gjeldsregister i Norge etter at gjeldsinformasjonsloven kom på plass. Slik blir Experian Gjeldsregister AS.
NYTT GJELDSREGISTER: – Det er tre seriøse aktører som har konsesjon, og data som skal leveres fra registeret er regulert i loven, så vi forventer ikke stor forskjell over tid, sier Håkon Birkelund, leder for Experian Gjeldsregister AS, til Dinero.no

Finans Norge og Evry var de første til å kunngjøre at de hadde fått konsesjon til å etablere gjeldsregister i Norge. Også Experian har fått tilsvarende grønt lys, og de er nå klare med sin løsning.

Lovverket stipulerer at privatpersoner ikke kan ta opp mer enn fem ganger brutto årsinntekt i samlet gjeld, og gjeldsregistrene vil bidra til at bankene har et reelt datagrunnlag å forholde seg til når de vurderer aktive lånesøknader.

Lovverket sier at privatpersoner ikke skal ha mulighet til å ta opp mer enn fem ganger brutto årsinntekt i samlet gjeld, og gjeldsregistrene vil derfor sørge for at bankene har et reelt datagrunnlag å forholde seg til når de vurderer aktive lånesøknader.

– Når registeret er på plass er avhengig av når finansinstitusjonene er klare til å levere. Vi har håp om mai, men siste frist er 1. juli, sier Håkon Birkelund, leder for Experian Gjeldsregister AS til Dinero.no.

Én portal og ett register

Evry og Finans Norge har allerede uttalt at deres registre ­– Gjeldsregisteret AS og Norsk Gjeldsinformasjon – blir opprettet henholdsvis som et register og som en portal.

Det innebærer i praksis at Finans Norge, som har en portalløsning, ikke lagrer gjeldsdata internt, men kun innhenter nødvendig informasjon fra bankene etter forespørsel. Evry vil derimot duplisere bankenes data og lagre disse lokalt.

Experian Gjeldsregister vil følge Evrys modell, og samarbeider også tett med tjenesten.

– Vi henter data fra en database som senest hvert femte minutt skal oppdateres fra finansinstitusjonene med nye lån og lignende.  Denne informasjon distribueres via Experian AS. Vi samarbeider med Evry om innsamling fra finansinstitusjonene, sier Birkelund til Dinero.no.

– Det er tre seriøse aktører som har konsesjon, og data som skal leveres fra registeret er regulert i loven, så vi forventer ikke stor forskjell over tid, legger han til.

Tilbyr register og kredittopplysning

Experian er en av fire tilbydere som kredittvurderer privatpersoner i Norge. Til tross for at Experian Gjeldsregister AS er etablert som et eget selskap, blir veien likevel kortere mellom kredittvurdering og søk opp mot gjeldsregister når kunder søker på lån.

På samme måte som at en solid kredittvurdering i dag er avgjørende for om lånsøker får avslag eller innvilget lånesøknad, vil gjeldsregisteret spille en tilsvarende rolle når tjenesten iverksettes senere i år. At finansinstitusjonene nå må inkludere gjeldsregisteret i sin låneprosess vil ikke gjøre søknadsprosessen tregere, understreker Birkelund.

– Det vil gjøre mer data tilgjengelig i søkeprosessen. Vi forventer derfor at det går raskere, med bedre kvalitet.

Etableringen av gjeldsregister i Norge har vært kilde til debatt i en årrekke, og et av de tydeligste ankepunktene mot et slikt register har vært personvern. Datatilsynet har lenge ment at et gjeldsregister vil utgjøre en for stor inngripen i personvernet, og at det ikke er godt nok behovsprøvd. Birkelund mener sikkerhet ikke er noe å bekymre seg for.

– Systemene er bygd med sikkerhet i høysetet. Vi kan ikke se at det utgjør noen fare med hensyn til personvern, sier han.

Kilde: Dinero.no