Et stykke norsk-svensk-britisk historie som for mange hittil har vært ukjent

12.10.2016 13:16 | Cappelen Damm AS

Invitasjon til lansering av "De glemte blokadebryterne". Tirsdag 18. oktober kl. 17.00 i Voksenåsens salong. Forfatter Anders Johansson samtaler med Guri Hjeltnes, direktør ved Holocaustsenteret, og forfatter av Handelsflåten i krig og Hverdagsliv.

Anders Johansson har 35 års fartstid som journalist i Dagens Nyheter. Han har tidligere utgitt Den glemte armé (2007) og De glemte agentene (2011). I høst er han aktuell med den nye dokumantarboken "De glemte blokadebryterne Krigsdramatikk i Skagerak 1939-45"

Det er Göteborg og Vestkystens farvann som er i fokus for mennesker og hendelser i De glemte blokadebryterne. Under okkupasjonen av Norge og Danmark ble Skagerak et tyskt havområde. Store minefelt sperret Sveriges forbindelser til verdenshavene. En gruppe mennesker forenes av en felles drivkraft om å trosse den tyske Skagerak-blokaden. Mest unge menn, de fleste nordmenn. Boken forteller på dramatisk vis et stykke norsk-svensk-britisk historie som for mange hittil har vært ukjent.

Arkivfunn, forskning og intervjuer har gjort det mulig å fortelle et spennende, men til en stor del bortglemt, kapittel fra andre verdenskrig.

Lanseringen er åpen for alle og det er fri entre.
Påmelding til arrangementet sendes per mail til senter@voksenaasen.no