Et mellomkrigseventyr med Sprint!

Et nytt velskrevet – og veltegnet - Sprint-album: «Ung og naiv» av Émile Bravo.

Hvordan ble Sprint pikkolo, og når møtte han sine venner Kvikk og Spip? Det er blant de oppsiktsvekkende avsløringene i albumet «Ung og naiv».

Handlingen er hentet fra Brüssel i 1939. Europa står på terskelen til krig, og hemmelige forhandlinger mellom Polen og nazi-Tyskland skjer nettopp på det hotellet der Sprint har begynt å jobbe som pikkolo.

Agenter, storpolitikk, revolverjournalistikk og Sprints første forelskelse, blandes av tegneren Émile Bravo til et eventyrlig brygg på over 70 sider.

De siste Sprintalbumene har vært mer virkelighetsnære enn tidligere, og blitt svært populære.

«Leopardkvinnen» vant Sproingprisen for beste oversatte tegneserie i 2018, og tegneren, Olivier Schwartz, var en av hovedgjestene på Raptusfestivalen i Bergen.

I slutten av mai kommer oppfølgeren til «Ung og naiv». «Mot alle odds» forteller om hvordan Sprint klarer seg under den tyske okkupasjonen av Brüssel i 1940, og er også tegnet av Émile Bravo. Oversatt av Arvid Scancke-Knutsen.

Historien avsluttes i neste Sprint-spesial som kommer den 31 mai.

Vinnerne av Egmonts tegneseriekonkurranse er ....19.3.2019 08:39:45 CETPressemelding

– Selv om semifinaleheatet inneholdt hele 15 serier, så visste vi nok før den siste avstemningen hvem som kom til å stikke av med seieren. Det ville vært bortimot straffbart å ikke la Elise Syvertsen og hennes poetiske, men såre oppvekstskildring «Spike» vinne, sier redaksjonssjef Tormod Løkling. Dermed gikk førsteplassen til nettopp Elise Syvertsen som med sitt bidrag «Spike» tildeles hele 50 000 kroner!

Egmont omstiller medievirksomheten og leverer rekordomsetning og resultatfremgang15.3.2019 08:45:34 CETPressemelding

2018 var et godt år for mediekonsernet Egmont, med rekordomsetning og resultatfremgang. Millioner av mediebrukere fikk presentert en rekke gode filmer, nyheter som satte dagsorden, magasiner av høy kvalitet, bestselgerbøker og toppunderholdning på tv. E-handel og dataspill bidro til markant vekst. Som stiftelse reinvesterer Egmont overskuddet sitt i medievirksomheten, og konsernet delte ut 123 millioner NOK for å hjelpe barn, unge og filmtalenter.