Et mellomkrigseventyr med Sprint!

Et nytt velskrevet – og veltegnet - Sprint-album: «Ung og naiv» av Émile Bravo.

Hvordan ble Sprint pikkolo, og når møtte han sine venner Kvikk og Spip? Det er blant de oppsiktsvekkende avsløringene i albumet «Ung og naiv».

Handlingen er hentet fra Brüssel i 1939. Europa står på terskelen til krig, og hemmelige forhandlinger mellom Polen og nazi-Tyskland skjer nettopp på det hotellet der Sprint har begynt å jobbe som pikkolo.

Agenter, storpolitikk, revolverjournalistikk og Sprints første forelskelse, blandes av tegneren Émile Bravo til et eventyrlig brygg på over 70 sider.

De siste Sprintalbumene har vært mer virkelighetsnære enn tidligere, og blitt svært populære.

«Leopardkvinnen» vant Sproingprisen for beste oversatte tegneserie i 2018, og tegneren, Olivier Schwartz, var en av hovedgjestene på Raptusfestivalen i Bergen.

I slutten av mai kommer oppfølgeren til «Ung og naiv». «Mot alle odds» forteller om hvordan Sprint klarer seg under den tyske okkupasjonen av Brüssel i 1940, og er også tegnet av Émile Bravo. Oversatt av Arvid Scancke-Knutsen.

Historien avsluttes i neste Sprint-spesial som kommer den 31 mai.