VIERLIVE

ET HELT ANNET STED i påsken: Norges største strømme-festival

Ti konserter, ti unike produksjoner. Sigrid, Aurora, Girl in Red og Frida Ånnevik står i spissen for Norges største digitale musikkfestival. Strømme-festivalen ET HELT ANNET STED har en lineup som matcher de store fysiske festivalene i Norge, og skriver dermed et nytt kapittel i musikkhistorien.
Her er artistlista så langt, flere artister er ventet de nærmeste dagene: Sigrid, Aurora,  Girl in Red, Isah,  Frida Ånnevik,  Safario,  Nils Bech,  Fieh
Her er artistlista så langt, flere artister er ventet de nærmeste dagene: Sigrid, Aurora, Girl in Red, Isah, Frida Ånnevik, Safario, Nils Bech, Fieh

Det store fellesinitiativet Vierlive inviterer til festivalen ET HELT ANNET STED. Vierlive skal ikke konkurrere med de tiltakene som allerede er i gang, men er en plattform som skal samle alle gode initiativ under en gjennomsiktig paraply -utenfor de amerikanske algoritmene og innenfor lovene som beskytter artistene gjennom Tono, NOPA, Gramart og Creo.

Ti artister på konsertscener rundt omkring i landet, uten publikum til stede, men der hele Norge og verden kan være med likevel. Konsertscener blir publisert løpende. Alt overføres på https://vierlive.no/etheltannetsted

Festivalen åpnes av kulturminister Abid Q. Raja.

– Påsken er tid for oppstandelse. Fra 9.-13. april vekker vi kulturen fra en ufrivillig dvale. ET HELT ANNET STED er akkurat der de fleste av oss skulle ønske de var om dagen. Ved å invitere ti artister til unike konsertscener og presentere konsertene live med hjelp fra noen av Norges dyktigste regissører, fotografer og lydteknikere, skal vi få folk til å glemme hytteturen som aldri ble noe av, sier festivalsjef Kristoffer Lo, tidligere Highasakite.

ET HELT ANNET STED er ikke bare en strømmefestival med noen av Norges største

artister. Det er en virkelighetsflukt i en ganske kjip periode, og et overskuddsprosjekt fra et samlet kulturnorge på tvers av musikk-, film og kulturbransjen.

– Det blir spektakulære musikk- og kulturopplevelser samlet på én plattform og nettside. Både livekonserter og filmatiserte konserter som er skreddersydd til konteksten vi er i og formatet de skal skal oppleves i, sier Lo.

Festivalpasset koster 500 kroner for en husstand. Og for den prisen får du reise Norge på kryss og tvers. Ja, til et helt annet sted enn der du er akkurat nå.

Når Erna sier at vi skal droppe hytta inviterer vi til ET HELT ANNET STED. Festivalen finner sted 9- 13 april på https://vierlive.no/etheltannetsted

Her er artistlista så langt, flere artister er ventet de nærmeste dagene:

Sigrid

Aurora

Girl in Red

Isah

Frida Ånnevik

Safario

Nils Bech

Fieh

**************

Bakgrunn for Vierlive-samarbeidet:

Kontaktperson: Torgeir Vierdal, Anorak, 907 60 604, torgeir@anorak.no

Vi inviterer hele norsk kulturbransje inn på samme plattform, bort fra Facebook og inn i en åpen norsk tjeneste der pengene går til de som jobber. Dette blir Norges fellesplattform for kulturstrømming. Slik kan de som står i sentrum få kontroll over åndsverket sitt - og mulighet til å tjene penger på det.

Dette er ikke et initiativ som skal konkurrere med de tiltakene som allerede er i gang, men en plattform som kan samle alle gode initiativ under en gjennomsiktig paraply.

For alle de fantastiske initiativene fra kulturnorge, er kanskje det beste som har kommet ut av denne krisen. Derfor er det så viktig å samles om løsninger som er bærekraftige over tid. Veldedighet er dødsbra når man har mulighet til det, men ingen kan leve av veldedighet.

Vårt samarbeid med Gramart, Nopa og Creo har også gitt oss en innføring i de enorme utfordringene strømming gir for opphavsretten til et samlet kulturliv. Dette må vi hjelpe forbrukerne å forstå.

Dette er grunnen til at flere gode krefter har samlet seg om den åpne, norske plattformen og tjenesten Vierlive. Norges fellesplattform for kulturstrømming.

Som en konsekvens er over 300 mennesker nå sysselsatt og får komme tilbake på jobb og drive med det de er aller best til. Til samme hyre som før krisen oppstod.

Mange ser på kulturen som et overskuddsfenomen. Sannheten er at kulturen er den som gir overskudd i krisetider. Historien har vist oss det. Popkulturen vil alltid løpe foran. Vi skal prøve å få med oss næringslivet til å støtte opp om denne vridningen. Sponsormidlene henger løst i oppgangstider, mens de kappes i nedgangstider, selv om det er i nedgangstider de gir mest effekt.

Vierlive er både navnet på selve plattformen og selskapet som rammer inn fellesprosjektet. De som eier selskapet er de som til nå har samarbeidet om initiativet, blant annet, OLYP, Einarfilm/Willy Nikkers og NoA, pluss noen enkeltpersoner.

Bilder

Om VIERLIVE

VIERLIVE
Olaf Schous Vei 6 C

Dette er Vierlive-plattformen:

Kontaktperson: Haakon Mathisen, OLYP, 954 45 314, haakon@olyp.no

Vierlive.no er utviklet av artister og utøvere for kulturbransjen. Det er en norsk tjeneste med 100% transparent økonomi som gir publikum en plattform for streaming av live kulturtilbud. Det er basert på salg av billetter – ikke veldedighet.

Plattformen skal sikre inntekter til hele næringskjeden, fra artist til teknikere, arenaer og rettighetsorganisasjonene, ikke bare penger til hver enkeltartist. Vierlive er laget av OLYP (Oslo lydproduksjon AS), som er et kollektiv og live-produksjonshus for musikere og musikkbransjen i Oslo og Norge.

Følg pressemeldinger fra VIERLIVE

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra VIERLIVE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra VIERLIVE