Color Line

Et godt år for Color Line i 2018

Del

Color Line hadde i 2018 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 686 millioner kroner. Det gode resultatet i 2018 skyldes blant annet økt inntjening per kunde, vekst i fraktmarkedene og effektiv drift.

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).

Driftsinntektene ble i 2018 på 5 141 millioner kroner mot 4 968 millioner kroner i 2017. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 217 millioner kroner mot 1 180 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 780 748 mot 3 805 023 i 2017, og antall fraktenheter (12m) i 2018 var 182 632 mot 180 480 i 2017.

Color Lines gode resultater skyldes blant annet mange års systematisk arbeid og målrettede investeringer i teknologi og kompetanse. – Dette gir økt inntjening, høy kundelojalitet og effektiv drift, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til; - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, kjøpte selskapet i 2018 ro-ro skipet M/S Color Carrier. Skipet ble satt inn i ruten mellom Oslo og Kiel i januar i år. Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein Verft, som vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad sommeren 2019. Det miljøvennlige skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color Hybrid vil ha mer enn 70 prosent av underleveransene fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor. – Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 70 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2019 samt ca. 45 prosent for 2020 og ca. 8 prosent for 2021 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Her kan du lese årsrapporten 2018 på norsk og engelsk.

Kontakter

Bilder

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
Last ned bilde
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
Last ned bilde
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Last ned bilde
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
Last ned bilde
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
Last ned bilde
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 400 årsverk i fire land. Årsomsetningen er vel NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 3,8 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer over 900 000 personbiler og ca. 182 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på syv skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line – Oppstarten av Color Hybrid utsatt til 16. august5.8.2019 15:39:31 CESTPressemelding

Verdens største plug-in hybrid skip MS Color Hybrid ble levert fra Ulstein Verft torsdag 1. august. Skipet ankom Larvik søndag for gjennomføring av testprogram og øvrig klargjøring før skipet skal settes i ordinær drift. Vi opplever at skipet trenger lenger tid til gjennomføring av testprogrammet. Første seiling i ordinær rute blir derfor fredag 16. august kl 1000 fra Sandefjord med retur fra Strømstad kl 1340 i stedet for 9. august som tidligere annonsert.

Color Hybrid kåret til "Ship of the Year" 20194.6.2019 12:55:54 CESTPressemelding

- Color Hybrid baner vei for en ny æra i ro-pax segmentet med tekniske løsninger som går langt i det grønne skiftet, sa juryens leder, redaktør Gustav-Erik Blaalid under prisoverrekkelsen av Ship of the Year på NOR-Shipping. Prisen ble overrakt av statssekretær i Miljøverndepartementet, Sveinung Rotevatn. H.K.H Kronprins Haakon var tilstede under seremonien, som er den 21. i rekken i regi av Skipsrevyen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom