Color Line

Et godt år for Color Line i 2018

Del
Color Line hadde i 2018 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 686 millioner kroner. Det gode resultatet i 2018 skyldes blant annet økt inntjening per kunde, vekst i fraktmarkedene og effektiv drift.
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).

Driftsinntektene ble i 2018 på 5 141 millioner kroner mot 4 968 millioner kroner i 2017. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 217 millioner kroner mot 1 180 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 780 748 mot 3 805 023 i 2017, og antall fraktenheter (12m) i 2018 var 182 632 mot 180 480 i 2017.

Color Lines gode resultater skyldes blant annet mange års systematisk arbeid og målrettede investeringer i teknologi og kompetanse. – Dette gir økt inntjening, høy kundelojalitet og effektiv drift, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til; - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, kjøpte selskapet i 2018 ro-ro skipet M/S Color Carrier. Skipet ble satt inn i ruten mellom Oslo og Kiel i januar i år. Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein Verft, som vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad sommeren 2019. Det miljøvennlige skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color Hybrid vil ha mer enn 70 prosent av underleveransene fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor. – Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 70 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2019 samt ca. 45 prosent for 2020 og ca. 8 prosent for 2021 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Her kan du lese årsrapporten 2018 på norsk og engelsk.

Kontakter

Bilder

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
Last ned bilde
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
Last ned bilde
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Last ned bilde
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
Last ned bilde
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
Last ned bilde
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling

Følg pressemeldinger fra Color Line

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Color Line

Color Line effektiviserer deler av den operative driften på linjene Sandefjord-Strømstad og Oslo-Kiel3.11.2022 11:30:15 CET | Pressemelding

Som følge av høye energikostnader, makroøkonomisk usikkerhet og svekkede rammebetingelser, har Color Line besluttet å avslutte driften av Color Viking på ruten Sandefjord-Strømstad og frakteskipet Color Carrier på ruten Oslo-Kiel. Rederiet vil søke å minimere antall overtallige gjennom omplassering til øvrige skip i flåten og ved tilbud om frivillige ordninger.

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 202230.8.2022 14:02:53 CEST | Pressemelding

Color Lines resultater tilbake på normalnivå i første halvår 2022 Color Lines driftsinntekter var på NOK 2,2 milliarder og driftsresultatet på NOK 238 millioner i første halvår 2022. Dette er på linje med et normalår til tross for pandemipåvirkning i starten av året, høye drivstoffpriser og prisstigning. Resultatet er drevet av positiv utvikling i etterspørsel, økte billettinntekter, gode kundeverdier og et stabilt fraktmarked.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye