Color Line

Et godt år for Color Line i 2018

Del

Color Line hadde i 2018 en omsetning på over fem milliarder kroner, og et driftsresultat (EBIT) på 686 millioner kroner. Det gode resultatet i 2018 skyldes blant annet økt inntjening per kunde, vekst i fraktmarkedene og effektiv drift.

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).

Driftsinntektene ble i 2018 på 5 141 millioner kroner mot 4 968 millioner kroner i 2017. Driftsresultat før avskrivinger og charterleie ble 1 217 millioner kroner mot 1 180 millioner kroner året før. Antall passasjerer var 3 780 748 mot 3 805 023 i 2017, og antall fraktenheter (12m) i 2018 var 182 632 mot 180 480 i 2017.

Color Lines gode resultater skyldes blant annet mange års systematisk arbeid og målrettede investeringer i teknologi og kompetanse. – Dette gir økt inntjening, høy kundelojalitet og effektiv drift, sier konsernsjef Trond Kleivdal i Color Line, som legger til; - Forutsigbare og internasjonalt konkurransedyktige rammevilkår gir trygghet for fortsatte investeringer fra et norsk ståsted i nye og innovative, miljøvennlige løsninger.

Color Line legger til grunn for sine investeringer myndighetenes og det internasjonale samfunnets arbeid for å redusere klimagassutslipp. I tråd med myndighetenes ambisjoner om å flytte gods fra vei til sjø og bane, kjøpte selskapet i 2018 ro-ro skipet M/S Color Carrier. Skipet ble satt inn i ruten mellom Oslo og Kiel i januar i år. Color Line har under bygging verdens største plug-in hybrid skip ved Ulstein Verft, som vil bli satt inn i ruten Sandefjord-Strømstad sommeren 2019. Det miljøvennlige skipet vil bli bygget til norsk flagg og bli registrert i Norsk Ordinært Skipsregister (NOR). Color Hybrid vil ha mer enn 70 prosent av underleveransene fra bedrifter i den maritime klyngen i Norge.

Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor. – Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal.

Ca. 70 prosent av selskapets estimerte bunkerskostnader for 2019 samt ca. 45 prosent for 2020 og ca. 8 prosent for 2021 er sikret. Den underliggende driften er god og Color Line er godt rustet til å møte utfordringene i årene fremover.

Her kan du lese årsrapporten 2018 på norsk og engelsk.

Kontakter

Bilder

M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
M/S Color Hybrid vil seile inn og ut Sandefjordsfjorden på batteridrift (illustrasjon).
Last ned bilde
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
– Internasjonalt konkurransedyktige rammebetingelser sammen med videre utvikling av teknologiløsninger, effektivisering og produktutvikling forventes å bidra positivt til resultatene de neste årene, sier Trond Kleivdal, konsernsjef i Color Line.
Last ned bilde
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Sammen med søsterskipet M/S Color Fantasy er M/S Color Magic verdens største cruiseskip med bildekk. De ulike linjene har en tydelig differensieringsstrategi.
Last ned bilde
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
I 2018 feiret SuperSpeed 1 og SuperSpeed 2, 10-årsjubileum. Skipene går i rute fra Larvik og Kristiansand til Hirtshals i Danmark.
Last ned bilde
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
M/S Color Hybrid ferdigstilles på Ulstein Verft. Når skipet leveres sommeren 2019 vil ca. 70 prosent av de viktigste leverandørene komme fra den maritime klyngen i Norge.
Last ned bilde
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
10. januar 2019 seilte M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen.
Last ned bilde

Om Color Line

Color Line
Color Line
PB 1422 Vika
0115 Oslo

22 94 44 00http://www.colorline.no

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier med ca. 2 350 årsverk i fire land. Årsomsetningen er rundt NOK 5 milliarder. Årlig reiser ca. 4 millioner personer til og fra Norge med selskapets skip. Color Line transporterer nærmere 900 000 personbiler og ca. 180 000 fraktenheter. Rederiet har i dag en operasjonell flåte på seks skip, og opererer fire internasjonale fergelinjer mellom sju havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige.

Selskapets visjon er å bli Europas beste rederi innen cruise og transport.

Følg saker fra Color Line

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Color Line på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Color Line

Color Line åpner ny fraktrute og dobler godskapasiteten sjøveien mellom Oslo og Kiel10.1.2019 15:00:00 CETPressemelding

10. januar seiler M/S Color Carrier for første gang fra Hjortneskaia i Oslo til Kiel i Tyskland. Med det nyinnkjøpte ro-ro skipet kan Color Line inklusiv dagens tonnasje frakte ca. 80 000 trailere årlig på denne strekningen. Det tilsvarer en sammenhengende kjede trailere fra Oslo til Tromsø. - Satsingen er et viktig bidrag for å styrke den miljøvennlige sjøveien som representerer godsets kollektivløsning, sa konsernsjef Trond Kleivdal under åpningsseremonien torsdag. Med satsingen på Color Carrier rendyrker Color Line ro-ro transport som nytt aktivitetsområde.

Color Line – 300 verftsarbeidere i sving på Color Hybrid15.11.2018 14:21:45 CETAktuelt

I dag markerte Color Line og Ulstein Verft offisielt startskuddet for utrustingen av verdens største plug-in hybrid skip. 300 verftsarbeidere er i gang om bord, og i desember blir det flere. Color Line har investert over 1,2 milliarder kroner i skipet. Byggingen gir ringvirkninger i form av nye arbeidsplasser, økt verdiskaping, samt at det gir teknologiske «spillovers» på andre deler av den maritime klyngen i Norge. Total sysselsettingseffekt er beregnet til ca 950 årsverk.

Color Hybrid – Norskbygget og miljøvennlig28.9.2018 15:15:11 CESTAktuelt

I mai 2019 overtar Color Line verdens største plug-in hybrid skip fra Ulstein verft. Allerede før skipet er bygget ferdig har Color Hybrid rukket å bli prisbelønt. Under åpningsseremonien av Nor-Shipping i fjor ble skipet kåret til vinner av «Next Generation Ship Award» som det mest lovende design på skip som skal sjøsettes det kommende tiåret. Hele 70 prosent av leverandørene er en del av den maritime klyngen i Norge. Stålskroget nærmer seg ferdigstillelse og i slutten av oktober blir skipet tauet fra Polen til Ulsteinvik.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom