Erik Fossum fikk IT-bransjens Oscar for Altinn-samarbeidet

28.10.2016 05:00 | Brønnøysundregistrene

– Tre personer turte å tenke utradisjonelt, innovativt og på tvers av etatsgrenser. De tre har lagt et grunnlag for at Norge i dag er et smartere land. Vinneren av årets hederspris går til en av opphavsmennene bak IT-prosjektet Altinn som mer enn noe annet har endret det offentlige Norge, sa styreleder i Den Norske Dataforening, Terje Wold.

Wold annonserte torsdag kveld Brønnøysundregistrenes tidligere direktør Erik Fossum som vinner av Rosingakademiets hederspris 2016. Tidligere skattedirektør Bjarne Hope og tidligere direktør i Statistisk sentralbyrå, Svein Longva er dessverre ikke lenger blant oss, men Wold understreket det unike samarbeidet mellom de tre.

– Filosofien til de involverte personene var: Man må finne sammen, man må arbeide på tvers av etatsgrenser.

Formidable samfunnsmessige gevinster

Terje Wold understreket hvordan Altinn har revolusjonert innrapporteringen og den elektroniske dialogen mellom næringslivet, innbyggerne og det offentlige.

– Flere hundre millioner skjema og meldinger har passert via løsningen siden starten i 2003. De totale besparelsene for samfunnet ligger trolig et sted mellom 15 og 20 milliarder kroner. Som innbygger i landet har vel hver og en av oss spart timer av irritasjon og gremmelse over selvangivelsen, sa Wold.

Ønsker å dele æren

Erik Fossum var selv forhindret fra å delta på grunn av sykdom. Altinn-direktør Cat Holten mottok prisen i hans sted. Hun hilste fra Erik Fossum som også trakk fram den særdeles gode kjemien som hadde utviklet seg mellom han, Bjarne Hope og Svein Longva.

– De tre var et selvorganiserende team som tenkte «What is the mess» og «How should we fix it» og så gikk de på tvers av styringslinjer og bestemte selv hva de ønsket å gjøre. Dessuten begynte de smått, men tenkte stort, sa Cat Holten, som viderebrakte en stor takk fra Erik Fossum, som ønsker å dele æren med Svein Longva og Bjarne Hope.

Celebert selskap

Rosingakademiets hederspris deles ut til personer som på en betydelig måte har bidratt i utviklingen, markert og preget norsk IT-fag og -bransje nasjonalt eller internasjonalt over en lengre periode. Blant tidligere vinnere finner vi blant annet Norsk Data-gründer Lars Monrad-Krohn, tidligere professorer som Jon Bing og Kristen Nygaard, bransjeveteranen Peter Hidas og Opera Software-gründer Jon Stephenson von Tetschner.

I alt ble 5 priser ble delt ut under Den norsk dataforenings årlige Rosing-arrangement. Karen Dolva ble utnevnt til årets Girl Geek, Erik M. Hansen fra Helse Vest IKT ble årets IT-direktør. Christine Bergland fra Direktoratet for e-helse og Arne Mjøs fra Itera AS ble kåret til årets toppledere. IT-sikkerhetsprisen gikk til Helsenorge.no.

Bildetekst1

Altinn-direktør Cat Holten tok torsdag kveld i mot Rosingakademiets hederspris på vegne av Brønnøysundregistrenes tidligere direktør, Erik Fossum.

Bildetekst2 (arkivfoto)
Hedersprisvinner Erik Fossum (t.v.) sammen med sine gode venner og samarbeidspartnere, Svein Longva og Bjarne Hope.

Kontakt:

Brønnøysundregistrenes pressetelefon 400 200 75