Er vi klar for en ny tid i arbeidslivet?

I august startet jeg som HR-direktør i Adecco, og gikk tilbake til en bransje som hver dag skaper muligheter for enkeltindivider. Jeg har jobbet som headhunter, og trivdes veldig med å se mennesker ta ut sitt fulle potensial. De siste fem årene har jeg vært med på å bygge opp et konsulentselskap innen IT, noe som har medført en mer digitalisert hjerne.

Elham Binai – HR-direktør

Raske endringer, innovasjon og digitalisering er ikke lenger noe bare IT-bransjen holder på med, den bør være en del av DNA-et i alle organisasjoner. For oss i Norge betyr det at vi er i konkurranse med globale aktører, skal vi være lønnsomme må vi henge med!

Mange av dere ledere tenker kanskje; ja, jeg ser poenget med digitalisering, men har ikke helt fått tak på hvordan det berører min virksomhet. Du som arbeidstaker tenker muligens; hvis digitale verktøy skal ta over mine arbeidsoppgaver; hva skal jeg da jobbe med? Det er reelle og viktige spørsmål som organisasjoner, både små og store, må ta innover seg og kartlegge.

Det er nettopp her jeg mener HR-rollen kommer inn. Den er i endring nettopp på grunn av digitalisering, vi er i en ny tidsalder. Vi har sett hvor sårbare vi er når oljeprisene går ned, mange har mistet jobben, men samtidig mangler vi kompetanse både nå og særlig i fremtiden på en del samfunnskritiske områder, f.eks. i helsesektoren. Vi som ledere må ikke bare tenke «her og nå», men også fremover, hvordan skal vi endre vår organisasjon slik at våre folk bidrar til sunn lønnsomhet? Hva slags kompetanse blir viktig om 3 år som bør avgjøre hvem vi ansette og utvikler nå?

Jeg hører ofte at HR driver med de «myke verdiene» i en organisasjon, og alle andre med de «harde verdiene». Vi ser et skifte nå, organisasjoner må bruke data og prediktiv analyse for å se på hvordan disse «myke» menneskene kan yte og bidra til bunnlinjen i organisasjonen. Med teknologiutviklingen får HR tilgang til en fullstendig oversikt over hva som styrer talentkostnader, og kan bruke disse dataene til mer nøyaktig planlegging for fremtiden.

Talent må løftes frem og utvikles for å skape en sterkere bunnlinje. Med de harde fakta som tilbys av analyser og intelligent planlegging av bemanning, kan HR mer treffsikkert løse bemanningsprosesser og identifisere muligheter som vil skape raskere og høyere avkastning fra disse investeringene.

En ny generasjon – mange med bakgrunn i andre kulturer – er på vei inn i arbeidslivet. Som leder tenker jeg ofte om vi som organisasjon er rustet til å omfavne den kompetansen som ligger hos disse. Klarer vi å forstå hva som motiverer og driver dem?

Jobb er en stor del av vår identitet. Som organisasjon er vi med på å legge til rette for at hver enkelt skal gi av sitt fulle potensial, og når de gjør det betyr det enda større verdi for organisasjonen. Av natur er jeg optimist og tror det ligger mye ubrukt potensial i oss alle.

Jeg vil påstå at ingen har det fulle bildet på hvordan arbeidslivet ser ut om noen år, veien blir til mens vi går. Derfor ser jeg på det som en nødvendighet at vi samhandler og deler kunnskap, slik at vi som samfunn er klar for de mulighetene og utfordringene som ligger foran oss. Ta gjerne kontakt med meg for sparring, jeg har ikke fasiten, men kanskje finner vi «fasiten» sammen.

Linkedin: https://no.linkedin.com/in/elhambinai/no

Elham Binai – HR-direktør

6 verdifulle erfaringer du får av å spille dataspill12.12.2017 08:00Blogginnlegg

Da spillkonsollene ATARI og Commodore 64 ble populære på begynnelsen av 80-tallet var jeg veldig ung. På den tiden var spillindustrien liten, og de som spilte var ofte ganske nerdete. Med tiden har dette utviklet seg enormt, og ordet «nerd» er ikke lenger negativt ladet. E-sport har heller blitt en milliardindustri for alle aldersgrupper. Jeg brukte mye tid på dataspill i oppveksten, og fortsatte med dette da jeg selv fikk barn.

Ensomt på toppen29.11.2017 08:00Blogginnlegg

Oscar Wilde sa en gang: «Det er bare én ting i verden som er verre enn at folk snakker om en, og det er at folk ikke snakker om en». Som øverste sjef i en bedrift er det nærmest umulig å ikke bli snakket om, men kanskje mer interessant – hvor lett er det å være seg selv? Hvordan sikre at en styrer skuta med stødig hånd uten å miste seg selv? La oss se litt nærmere på denne topplederrollen, samtidig som vi lar Oscar Wilde styre overskriftene.