Er kirken i krise?

Færre går til gudstjeneste enn før, og oppslutningen om vigsel og dåp i kirken er synkende. Men betyr dette at kirken er i krise? Debattantene på Kirkeskipet var samstemte i sitt nei, - det er ingen krise i kirken. Men den har nok av utfordringer!
På Kirkeskipet debatterte (fra venstre) Fykse Tveit, Østensen, Gylver, Øvstegård og Skei Grande.

På Kirkeskip-debatten under Arendalsuka deltok kulturminister Trine Skei Grande, prest Sunniva Gylver, stortingsrepresentant for SV Freddy André Øvstegård, kirkemøtemedlem og Ap-politiker Kai Steffen Østensen. Kirkerådsleder Kristin Gunleiksrud Raaum ledet debatten.

Farerborg-prest Gylver mener det ikke er ett svar på spørsmålet på om det er en krise i kirken hun jobber i.

- Ja, skal man være pessimist eller optimist når vi ser tallene? Jeg mener vi trenger å være begge deler. Min bruksanvisning etter 25 år som aktivist er både å se tegnene på håp og samtidig se det som er forferdelig. Og vi må ta grep. Resten må vi legge i Guds hender. Min måte å forsøke å gjøre en god jobb på er å være synlig og tilgjengelig, jeg snakker sant, overrasker innimellom, og jeg prøver å få høy kvalitet på alt jeg gjør.

Moralsk kompass
SV-politikeren Freddy André Øvstegård fortalte om sin kristensosialistiske bakgrunn i partiet, og han mente kirken er viktig for veldig mange, og på ulike måter.

- Den betyr mye alle de frivillige, for mange av medlemmene, og som samlingssted for ulike typer mennesker. Kirken tar en rolle ved de store nasjonale hendelsene, som vi så 22. juli. Det er utfordringer med oppslutning og tallene vi kjenner til, men jeg synes kirken forvalter rollen sin godt, og den er viktig som moralsk veileder i samfunnet. Kirken tar standpunkt til spørsmål i samfunnet, og den deltar i debatten, for eksempel når det gjelder miljø. Her har kirken et tydelig budskap, og viser at den er viktig. Jeg mener også at kirken er også framtidsrettet og åpen.

Krise motiverer ingen
Olav Fykse Tveit er generalsekretær i Kirkenes verdensråd, og kunne bidra med utenfrablikk på situasjonen i Norge. Han mente krise-ordet blir feil på situasjonen Den norske kirke står i.

- Det finnes ikke en kirke i verden som ikke vil si at det ikke har en eller annen krise. Faktum er at nesten ingen andre kirker i verden har 70 prosent medlemmer, nesten ingen andre har like gode ressurser som Den norske kirke. Nesten ingen andre kirker er så åpen og inkluderende. Når jeg nå er her på ferie, ser jeg at mye fungerer godt, også i ferietiden. Jeg synes ikke dere skal bruke ordet krise om denne situasjonen, og det er ingen god måte å motivere folk til å arbeide i kirken. Vi må huske at kirkene i mange deler av verden er i vekst. I Nord-Europa blir det flere og flere med grått hår, men det betyr ikke at kirken ikke har oppgaver.

Rom for å være uenig
Kulturminister Trine Skei Grande mener fokuset på medlemstall er mindre viktig.

- Akkurat hvor mange som er medlem er ikke så viktig. Folk i dag er mer bevisste sitt medlemskap, så dette vi ser nå, er ikke noe medlemsras som stresser meg. Som kirkemedlem er jeg opptatt av at vi når vi nå skal gjøre de siste skiller mellom stat og kirke, jobber for ei så bred folkekirke som mulig. Det skal være rom for ulike meninger. VI tilhører samme tradisjon, og kan ta diskusjoner.

Sammen får vi gjort mer
Kai Steffen Østensen var «ungdomsalibiet» i panelet. 23-åringen er aktiv politiker både innenfor studieliv, kirkeliv og politikk. Han mener kirken blir mer relevant når vi tar debatter også lokalt.

- Det jeg har lært mest som kirkepolitiker, er at vi må tørre å invitere til de store debattene, samfunnsspørsmålene hører hjemme også i menigheten. Vi må ta ikke ta debatten bare på Kirkemøtet, men ta med den vanlige kirkegjenger, da får vi med flere engasjerte! Jeg har venner som synes det er enklere å si at man er homo enn at man er kristen, det er jo et paradoks. Jeg tror at ved lokalt engasjement kan for eksempel menigheten gjøre en forskjell i verden. Tenk på misjon, der menigheten sammen får utrettet noe stort. Det er ikke like lett å skulle gjøre alt alene og få resultater. Sammen er vi flere og får gjort mer!

Kirkens hus – Rådhusgata 1–3

62,6 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken og over 75.000 er frivillige medarbeidere.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene, statsbudsjettet og gjennom gaver og frivillig innsats.

kirken.no

Følg pressemeldinger fra Den norske kirke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den norske kirke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den norske kirke