Er idretts-Norge i for stor grad forbeholdt det mannlige kjønn?

I anledning kvinnedagen 8. mars ønsker Norges idrettsforbund velkommen til fagseminar og debatt hvor søkelyset settes på kvinnelige ledere i norsk idrett. Opplever medlemmene at idretten gir like muligheter for alle kjønn, eller er idretts-Norge i for stor grad forbeholdt det mannlige kjønn?

Hvor: Meet M4, Ullevaal stadion

Når: 8. mars kl. 09.00-11.30

- Jeg håper vi kan løfte temaet om kvinnelige ledere i norsk idrett slik at enda flere særforbund og idrettskretser vil sette fokuset på arbeid med bedre kjønnsbalanse, sier Kari Vanebo, seniorrådgiver kompetanseutvikling i NIF og initiativtaker til seminaret.

Se hele programmet her.

Ferske tall fra idrettens eget kjønnsbarometer

I 2017 viste tall fra idrettens eget kjønnsbarometer (lenke til sak) at 74 prosent av alle ledere i idretten er menn. Bare 26 prosent er kvinner. Nå ønsker NIF en bedring.

- Ledernivået bør gjenspeile medlemsmassen og der er fordelingen 41 prosent kvinner og 59 prosent menn, sier Vanebo.

Under fagseminaret vil helt ferske tall fra idrettens eget kjønnsbarometer presenteres.

Tidligere toppdommer inviterer til paneldebatt

Guro Røen, tidligere toppdommer i håndball, leder paneldebatten som garantert vil øke temperaturen i salen. Blant deltakerne er direktør for elitefotball i Norges fotballforbund, Lise Klavenes, Åsne Havnelid, direktør i Norsk Tipping, fotballpresident Terje Svendsen og Leif Welhaven, journalist i VG.

Fagseminaret og debatten vil bli streamet på idrettsforbundet.no

For påmelding og intervjuforespørsler, vennligst kontakt Finn Aagaard, kommunikasjonsansvarlig i Norges idrettsforbund.

Følg pressemeldinger fra Norges idrettsforbund

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges idrettsforbund på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges idrettsforbund