Er et tilbud for godt til å være sant – så er det som regel det

(Oslo, 20. juni 2017) Tradisjonelt har Nets overvåket kort for å avdekke 3. partsmisbruk. Det vil si, stoppe kriminelle fra å misbruke kortinformasjon. Den nye trenden nå er at forbrukere går i ulike «feller» markedsført via digitale kanaler, som for eksempel sosiale medier, SMS, eller epost.

— Forbrukere fristes til å inngå avtaler de enten ikke forstår rekkevidden av, eller hvor vesentlige deler av avtalen er skjult. Det største problemet den senere tid er de mange tilbudene om nettbrett, telefoner, TV, elektronikk, slankepiller, hudkremer etc. Annonsene frister med at forbrukeren bare skal dekke frakt, fordi de er spesielt utvalgte til å motta et tilbud eller har vunnet en premie i en konkurranse som hevdes å komme fra en seriøs aktør, sier Marius Markant, som er en av Nets’ spesialister innen kortsvindel.

Forbrukeren starter med dette et abonnement som belaster kortet automatisk noen ganger i måneden. Mange oppdager ikke disse korttransaksjonene med det første og Nets har sett eksempler på at forbrukere har blitt belastet gjentatte ganger i løpet av et år uten å reagere.

Avviser 10 000 kortkjøp hver måned
Ut fra de siste tallene så avviser Nets om lag 10 000 korttransaksjoner på vegne av norske forbrukere hver måned som følge av slike abonnementer.

— I og med dette ofte er småbeløp er det trolig noen mørketall her og vi kan ikke se bort fra at endel forbrukere ikke melder fra at de har blitt belastet et mindre beløp. Årsaken til at vi tror dette er at når vi sperrer for bruk på et nettsted, så avvises det korttransaksjoner for flere forbrukere enn de vi hadde oversikt over, sier Markant.

Falske merkevarer
Nets avviser også korttransaksjoner til en del brukersteder som omsetter falske merkevarer. Dette er gjerne utenlandske nettsteder som selger kjente merkevarer eller visum til Tyrkia og USA.  Fellesnevneren her er ofte en betydelig lavere pris enn det disse produktene koster, og mange lar seg lure av slike tilbud. Det den enkelte ofte ikke er klar over er at ut over det å få et dårlig produkt, så vil enkelte også oppleve av kortdata kommer på avveie etter å ha benyttet seg av et slikt tilbud.

— En del av den svindelen Nets har avdekket den senere tid har vært tilbud som er for gode til å være sanne. Her bør nok enkelte forbrukere tenke seg om to ganger før de legger igjen sine kortdata. Dersom en forbruker oppdager korttransaksjoner som man ikke kjenner til, bør man kontakte sin bankforbindelse eller kortutsteder. Dette vil også være med på å forhindre at andre kan gå i samme fellen, forteller Markant.

Fakta:
Systemene som Nets benytter, baserer seg på opplysninger fra mer enn 18 millioner kort utstedt av banker og kortselskaper i seks land. Totalt er det mer enn 1 milliard transaksjoner som årlig blir analysert og som danner grunnlaget for selskapets tjenester innen Fraud & Dispute.

Hos Nets ser vi enklere produkter og løsninger som fundamentet for vekst og utvikling, både kommersielt og i samfunnet. Nets-konsernet har hovedkontor i København og har mer enn 4 000 ansatte i Europa. Vi hjelper banker, bedrifter og forretningsdrivende i Europa med å gjøre morgendagen litt enklere for sine kunder, alltid med den høyeste grad av sikkerhet og stabilitet. Enkle løsninger for en travel hverdag. Det er det vi er her for.

Følg pressemeldinger fra Nets Branch Norway

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nets Branch Norway

UnionPay, verdens største kredittkort, utvider markant i hele Norden23.11.2021 08:58:12 CET | Pressemelding

Kinesiske UnionPay, som står bak kredittkortet med flest kortholdere i hele verden, har inngått en ny, markant partneravtale med Nets på tvers av Norden, noe som bl.a. muliggjør kontantuttak, og det kan ha avgjørende betydning for om detaljhandel vil ta imot kortet, forteller ledende luksus butikk. “Siden vi ser at internasjonale reiser begynner å normalisere seg, vil Norden igjen bli en viktig destinasjon for Union Pay-kortholdere i Europa”, lyder det fra UnionPays nestleder i Europa.

Nets Passport Reader kvalifisert for eIDAS-kompatibel identitetssikring15.11.2021 09:59:37 CET | Pressemelding

Nets Passport Reader er nå eIDAS-sertifisert av BSI, et av verdens største sertifiserings-organer. Når den brukes til identitetssikring kan tjenesten nå konfigureres over hele Europa for eIDAS High – det høyeste sikkerhetsnivået. Denne sertifiseringen er en viktig godkjenning som forsikrer kundene om at den smarttelefonbaserte løsningen kan gi sikker tilgang til deres sensitive data, uten behov for kontakt ansikt til ansikt

JYSK velger Nets som leverandør i 14 lande24.9.2021 09:00:00 CEST | Pressemelding

Nets, som nå er en del av Nexi-konsernet, er valgt av JYSK som framtidig leverandør av betalingsløsninger i ytterligere fem land (Østerrike, Tyskland, Sveits, Frankrike og Italia). Dette utvider partnerskapet til samlet å dekke 14 europeiske land, hvor Nets vil bidra med å levere en strømlinjet og skalerbar betalingsløsning som dekker over både terminaler og kortinnløsning. Betalingsindustrien utvikler seg til å være stadig mer internasjonal, mens betalingsvanene fortsatt er vesentlig forskjellige fra land til land. Så for en detaljhandelsaktør som JYSK som løpende ekspanderer til flere land, og åpner mer enn 150 nye butikker pr. år bare i Europa, er det viktig at kundene kan betale med de betalingsformer de foretrekker, enten det er nasjonale kort som Dankort eller andre foretrukne betalingsløsninger: «For oss er det viktig at kundene våre har muligheten til å bruke den betalingsløsningen de foretrekker. Derfor har vi kikket etter en leverandør som gjør oss i stand til at motta betali