Nets Branch Norway

Er et tilbud for godt til å være sant – så er det som regel det

Del

(Oslo, 20. juni 2017) Tradisjonelt har Nets overvåket kort for å avdekke 3. partsmisbruk. Det vil si, stoppe kriminelle fra å misbruke kortinformasjon. Den nye trenden nå er at forbrukere går i ulike «feller» markedsført via digitale kanaler, som for eksempel sosiale medier, SMS, eller epost.

— Forbrukere fristes til å inngå avtaler de enten ikke forstår rekkevidden av, eller hvor vesentlige deler av avtalen er skjult. Det største problemet den senere tid er de mange tilbudene om nettbrett, telefoner, TV, elektronikk, slankepiller, hudkremer etc. Annonsene frister med at forbrukeren bare skal dekke frakt, fordi de er spesielt utvalgte til å motta et tilbud eller har vunnet en premie i en konkurranse som hevdes å komme fra en seriøs aktør, sier Marius Markant, som er en av Nets’ spesialister innen kortsvindel.

Forbrukeren starter med dette et abonnement som belaster kortet automatisk noen ganger i måneden. Mange oppdager ikke disse korttransaksjonene med det første og Nets har sett eksempler på at forbrukere har blitt belastet gjentatte ganger i løpet av et år uten å reagere.

Avviser 10 000 kortkjøp hver måned
Ut fra de siste tallene så avviser Nets om lag 10 000 korttransaksjoner på vegne av norske forbrukere hver måned som følge av slike abonnementer.

— I og med dette ofte er småbeløp er det trolig noen mørketall her og vi kan ikke se bort fra at endel forbrukere ikke melder fra at de har blitt belastet et mindre beløp. Årsaken til at vi tror dette er at når vi sperrer for bruk på et nettsted, så avvises det korttransaksjoner for flere forbrukere enn de vi hadde oversikt over, sier Markant.

Falske merkevarer
Nets avviser også korttransaksjoner til en del brukersteder som omsetter falske merkevarer. Dette er gjerne utenlandske nettsteder som selger kjente merkevarer eller visum til Tyrkia og USA.  Fellesnevneren her er ofte en betydelig lavere pris enn det disse produktene koster, og mange lar seg lure av slike tilbud. Det den enkelte ofte ikke er klar over er at ut over det å få et dårlig produkt, så vil enkelte også oppleve av kortdata kommer på avveie etter å ha benyttet seg av et slikt tilbud.

— En del av den svindelen Nets har avdekket den senere tid har vært tilbud som er for gode til å være sanne. Her bør nok enkelte forbrukere tenke seg om to ganger før de legger igjen sine kortdata. Dersom en forbruker oppdager korttransaksjoner som man ikke kjenner til, bør man kontakte sin bankforbindelse eller kortutsteder. Dette vil også være med på å forhindre at andre kan gå i samme fellen, forteller Markant.

Fakta:
Systemene som Nets benytter, baserer seg på opplysninger fra mer enn 18 millioner kort utstedt av banker og kortselskaper i seks land. Totalt er det mer enn 1 milliard transaksjoner som årlig blir analysert og som danner grunnlaget for selskapets tjenester innen Fraud & Dispute.

Nøkkelord

Kontakter

Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge, tlf. 915 39 846, e-post: satjo@nets.eu

Om Nets Branch Norway

Nets Branch Norway
Nets Branch Norway
Haavard Martinsensvei 54
0978 Oslo

https://www.nets.eu/no-nb/

Nets er spesialist på å styrke og drive utviklingen av digitale betalinger. Vi knytter banker, bedrifter og forbrukere sammen i et internasjonalt nettverk som legger til rette for digitale betalinger. Gjennom vår tilstedeværelse i hele det nordiske markedet, leverer vi en rekke kort- og kontobaserte tjenester samt betalingsløsninger for varehandelen.

Følg saker fra Nets Branch Norway

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nets Branch Norway på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Nets Branch Norway

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom