Er du opplyst bak?
Mange biler, særlig nyere biler, kjører med mørklagte baklys.
– Når folk ser elbiler som kjører uten baklys, gjerne i tunneler, konkluderer mange med at dette må være kjipe elbilister som sparer på strømmen. Kort sagt hensynsløse folk som ofrer trafikksikkerhet for å skaffe seg mer rekkevidde, sier seniorrådgiver Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening.
Men konklusjonen er feil: Dette dreier seg ikke om «strømsparende» elbilister, eller om elbiler spesielt. Det dreier seg om enkelte fossilbiler og elbiler med lavere utstyrsnivå. Og om at bilistene som kjører dem, som regel ikke aner at de kjører med mørklagte baklys.
Løsningen er heldigvis enkel:
– Sjekk at baklysene er på når du skal kjøre. Er de ikke det, skru dem på manuelt, oppfordrer Frydenlund, som understreker at dette er alle bilisters plikt å passe på – og særlig nå som høstmørket setter inn.
EU har «skylda»
– Grunnen til at mange – både el- og fossilbilister – kjører uten baklysene på, er indirekte et EU-direktiv innført i februar 2011. Jeg har svart på mange spørsmål om dette; fordommen om strømsparende elbilister viser seg å være seiglivet, konstaterer Frydenlund.
Hvis bilen din mangler moderne autolys, som styres av automatiske sensorer, må du selv sørge for å skru på nærlys når det mørkner. Da vil baklysene tennes.
– Skal du kjøre i tunnel i løpet av turen, er det bare å skru på nærlyset med én gang, oppfordrer Frydenlund.
EU-direktivet som definerer dagens lysbruk ble innført i Norge 7. februar 2011 (Direktiv 2008/89/EF). Tidligere var nordmenn vant til den nordiske standarden for kjørelys, som innebar at hoved- og baklys skulle være tent til enhver tid – og at man slapp å tenke på å skru på lysene selv.
– På kontinentet ble konsekvensen av EU-direktivet at europeere, som før hadde kjørt rundt uten hovedlys på dagtid, fikk lyst opp bilene sine, sier Frydenlund.
På samme tid ble det vanlig med såkalt autolys, som baserer seg på en sensor på dashbordet. Når det mørkner, fanger sensoren opp lysendringen, og skrur på nærlys og baklys.
Rimelige modeller mangler ofte autolys
Ulempen er at autolys i stor grad følger modeller med høyere utstyrsnivå.
– Det er stort sett rimeligere bilmodeller som mangler autolys, uansett drivstoff. Mer påkostede bilmodeller har som regel disse sensorene på plass, og føreren trenger ikke å tenke på å skru på kjørelys når det skumrer eller man kjører inn i en tunnel, sier Frydenlund.
Men det har også vist seg at slike sensorer kan feile under visse vær- og lysforhold. For eksempel i tidlig skumring eller på morgenkvisten, og under snøføyke eller tåke, værforhold som de automatiske sensorene ikke nødvendigvis plukker opp, men hvor det er ekstremt viktig at baklysene er på.
– Vårt klare råd til alle bilister nå som det går mot høst er derfor å sjekke at man har på baklyset når forholdene tilsier det – enten bilen har autolys eller ikke, oppfordrer Frydenlund.
Nøkkelord
Kontakter
Petter HaugnelandKommunikasjonsleder
Tel:+47 982 34 699petter@elbil.noBilder
Om Norsk elbilforening
Norsk elbilforening representerer Norges stadig flere elbilister.
Norsk elbilforening er en medlemsorganisasjon med formål å fremme elektrisk mobilitet med energieffektive kjøretøy drevet av elektrisitet fra fornybare energikilder.
Følg pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk elbilforening på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Norsk elbilforening
Påskegodt før langtur med elbil: Vi har passert 8000 hurtigladere!21.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Ved inngangen til påsken kan vi feire at Norge har over 8000 hurtigladere. Det er hele 2000 flere enn på samme tid i fjor. — Dette lover godt for påskeutfarten, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Bilimportørene, NBF og Elbilforeningen om moms på elbil: Gi beskjed i god tid, innfør gradvis og ikke start før 202617.2.2024 11:34:15 CET | Pressemelding
Moms på elbil må fases inn gradvis og forutsigbart, og vi må avvente første endring til etter at Norge har nådd målet om at alle nye biler i 2025 skal være nullutslippsbiler. Beskjeden kommer fra organisasjonene som representerer elbilistene, importørene og forhandlerne av elbiler.
Dette påvirker elbilens rekkevidde i vinterferien16.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Mange faktorer påvirker rekkevidden til en elbil. Føre, temperatur og topografi får du gjort lite med, mens kjørestil og hvor varmt du må ha det i bilen, kan påvirkes. Skiboks på taket påvirker rekkevidden mye mer enn om du pakker bilen full.
Elbilforeningen vil avlyse 2025-målet for elvarebiler7.2.2024 14:04:49 CET | Pressemelding
─ Vi har ikke nubbesjans til å nå målet på 100 prosent lette elektriske varebiler i nybilsalget i 2025, mener Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening. Elbilforeningen foreslår å gi opp klimamålet og heller forplikte seg til et nytt klimamål som politikerne faktisk prøver å nå.
Forvarming av elbilen gir sommerfart på vinterlading1.2.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Vinterkulda gjør at hurtiglading går tregere, men har du en moderne elbil som kan forvarme batteripakken før du kommer til hurtigladestasjonen, kan du oppnå svært god ladefart også i vinterkulda. Dette viser 2024-utgaven av Elbilforeningens vintertest.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom