Avinor

Er du klar for høstferien?

Mange reiser i høstferien, og flere dager vil det være rundt 100 000 reisende på Norges hovedflyplass. Denne høstferieguiden er til deg som flyr til eller fra Avinor Oslo lufthavn.
Høstferien står for døren, og flere dager vil det være rundt 100 000 reisende på Norges hovedflyplass.

- De travleste dagene er fredag og søndag i høstferieukene. Vår anbefaling til alle reisende er å beregne litt ekstra tid slik at man starter ferien uten stress og med lave skuldre, sier kommunikasjonssjef på Oslo lufthavn, Joachim Westher Andersen.

Sikkerhetskontrollen
Det er mye tid å spare i sikkerhetskontrollen om man ikke har med seg væske over 100 ml. Alt som er flytende, smørbart eller i gassform omfattes av reglene for væske. Skarpe gjenstander er forbudt å ta med om bord. Husk også at alt av metall skal fjernes fra kroppen og at PC, nettbrett, mobiltelefon og fotoutstyr skal ut av bagen ved passering.

- Hvis alle forbereder seg litt før de kommer frem til skranken i sikkerhetskontrollen kan det bidra til å korte ned kø-tiden, oppfordrer Andersen.

De som benytter lufthavnens selvbetjente løsninger og leverer inn bagasjen selv, oppfordres til å knytte sammen lange reimer, hemper eller stropper slik at dette ikke henger seg fast i bagasjebåndet. Dette gjelder da spesielt for sekker og bagger. Er du i tvil om din bagasje er godt nok pakket, kontakt personalet i nærheten.

Trenger du assistanse? https://avinor.no/flyplass/oslo/planlegg-reisen/assistanse/bestill_assistanse

Utnytt lavtrafikkperiodene
Antall reisende varierer fra dag til dag og tidspunkt på dagen. Fra klokken 6 om morgenen starter morgenrushet på Oslo lufthavn.

- Vi ser at det er en liten nedgang i trafikken midt på dagen. Det er en fin periode å komme til flyplassen. Det kan spare deg for tid og stress. Etter klokken 22 og fram mot midnatt er det også ganske rolig her på flyplassen, sier Andersen.

- En annet godt tips er å reise på lørdager. Det er en undervurdert reisedag om man ønsker å unngå de store trafikktoppene. Da faller passasjertallene med en tredjedel. Kan du planlegge reisen din til lørdager, er det et godt råd fra vår side dersom du ønsker å reise på en litt mindre travel dag, sier Andersen.

Skal du på jakt?
Høsten er også en populær tid for jakt, og mange reiser til sine jaktterreng med våpen i bagasjen.
Reglene for frakt av våpen på fly er enkle å forholde seg til.

- Reglene for pakking av våpen i bagasjen er oversiktlige og klare. Kikkertsiktet til våpenet ditt kan du ha med deg i håndbagasjen, men ellers er det ikke lov å ha våpen, våpendeler eller ammunisjon som håndbagasje, forklarer Andersen.

Alle våpen skal tas med som innsjekket bagasje og sentrale våpendeler skal sendes separat. For eksempel sendes sluttstykket/forskjeftet i en egen bag, mens selve våpenet legges i en ryggsekk eller egnet kasse. Både bag og ryggsekk/kasse sjekkes inn.

Grensen for innsjekket ammunisjon er 5 kilo per reisende. Passasjerer som reiser med ammunisjon må informere flyselskapet ved innsjekk om bagasjens innhold. Ammunisjonen skal være forsvarlig pakket i originalemballasjen, i divisjon 1.4S, kun UN 0012 eller UN 0014, inntil 5 kilo (11 lbs) bruttovekt per person, og kun for passasjerens eget bruk.

Ammunisjon med eksploderende eller brennende prosjektiler er ikke tillatt, og det er heller ikke tillatt å pakke flere personers tillatte mengde i samme bagasje. Farlig gods som ikke er tillatt til å transportere i innsjekket bagasje med hensyn til flysikkerheten vil bli fjernet fra bagasjen og destruert.

Flere tips
For flere tips før din reise i høstferien, anbefaler vi deg å besøke avinor.no/oslo

Trenger du å handle litt? Da bør du klikke her: https://avinor.no/flyplass/oslo/shopping-og-mat/shopping/#all

Sulten? Her har du oversikt over våre spisesteder:

Har du spørsmål om ditt besøk på Oslo lufthavn, så er passasjerservice på jobb for deg. Send oss gjerne en beskjed i innboksen eller på veggen på Facebook-siden vår om det er noe du lurer på.
www.facebook.com/OsloLufthavn

Om Avinor

Avinor

+47 67 03 00 00https://avinor.no

Avinor Oslo lufthavn er Norges hovedflyplass og ble åpnet 8. oktober 1998. I 2017 hadde Oslo lufthavn 27,2 millioner reisende.

Følg pressemeldinger fra Avinor

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Avinor