Er du forberedt på snø i høstferien?

Skal du på fjellet i høstferien, bør du bytte til vinterdekk allerede nå. – Er det meldt snø der du skal, er vinterdekk på bilen obligatorisk, sier Jan Ivar Engebretsen, kommunikasjonsrådgiver i NAF.

Skal du opp i høyden i høstferien – sko bilen riktig og bytt til vinterdekk før avreise oppfordrer NAF.

Meteorologene melder om minusgrader og snøfall i fjellet. I høstferien 2011 kom snøværet overraskende på mange og det førte til kaos på glatte og snødekte veier.

– Selv om det er meldt pent vær i langtidsvarselet, kan dette snu fort. Skal du opp i høyden, sko bilen riktig og bytt til vinterdekk før avreise, er det klare rådet fra Engebretsen.

Kjører du med piggdekk, legg heller om to ganger
Først fra 1. november, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor datoen er 15. oktober, har du lov til å legge om til vinterhjul med pigg. Men det finnes et unntak:

– Forskriften om bruk av kjøretøy sier at «kjøretøy må ikke brukes uten at det er sikret tilstrekkelig veigrep i forhold til føret, om nødvendig ved bruk av vinterdekk med eller uten pigger, kjetting eller liknende». Derfor kan også du som piggdekk-bilist skifte nå, dersom du skal opp i høyden eller det er fare for snø der du skal, sier Engebretsen.

Men det kan hende du må sette på sommerhjulene igjen før vinteren setter inn for alvor. NAFs klare råd er å heller legge om en ekstra gang, for å sikre at du er riktig «skodd» etter forholdene.

Forskriften om tilstrekkelig veigrep gjelder også på mildt føre. Da er piggdekk eller piggfrie vinterdekk dårlig egnet.

– Skal du kjøre der det er varmegrader har ikke piggfrie vinterdekk de egenskapene som passer for det varme føret. Vinterdekk er laget for kuldegrader, og har derfor dårligere grep på våt asfalt når det er varmt ute, sier Engebretsen og minner om at på høsten er det ekstra viktig å ha dekk med godt mønster fordi muligheten for vannplaning er stor.