«Er det nok sol i Norge til dette da?»

- Jobben er kjempeinteressant og jeg møter mange interessante mennesker. Det blir mye snakk om miljø og det virker som de aller fleste ønsker seg en sterkere satsing på miljø, sier Michelle (25), en av de som betjener soltrærne og solkubene på Oslo S i sommer.

Det handler om elsykkelutleie på Oslo S og Aker Brygge. De fleste har vel fått med seg det nye, solbaserte, elsykkelkonseptet og at Oslo med det ble den første hovedstaden i Europa som kunne tilby innbyggere og turister elsyklene «Sunbike» ladet med solenergi.

Det er Møller-familien, gjennom sitt pilotprosjekt SunMobility, som ønsker å bidra til bedre, renere og grønnere fremkommelighet for Oslos beboere og turister.

- Dette er et prosjekt etter mitt hjerte. Jeg heier på alt som støtter byrådets ambisjon om et bilfritt sentrum, og det er jo fantastisk at næringslivet svarer på denne måten som Møller-familien her gjør, uttalte Oslo ordfører, Marianne Borgen, i forbindelse med lanseringen.

Gode sykler
Michelle trengte en sommerjobb, så jobben på finn.no og har jobbet som «sykkelutleier» siden åpningsdagen 7. juli.

- Vi har fått veldig positiv feedback på syklene, og hadde jeg hatt råd, ville jeg kjøpt en selv. Mange synes også det er positivt at MøllerGruppen er et av selskapene som står bak tilbudet, sier hun.

Michelle er her på sommerjobb, har gjort ferdig en Master i Entreprenørskap og Business Management fra London og bor til daglig i Köln med kjæresten. Og språkkunnskapene har hun fått god bruk for.

- Jeg snakker mest engelsk, men registrerer flest med adresse i Oslo. Det skyldes at mange nordmenn har med seg gjester. Jeg får selvsagt mange spørsmål om solenergi og solceller, om det er nok sol i Norge til dette da, og slikt, men vi begynner etter hvert å få dreisen på det og kan håndtere de fleste henvendelser. Jeg har lært mye om mennesker og om andre lands miljøperspektiv. De fleste liker jo å fortelle om hvordan det er der de kommer fra, egne erfaringer og slikt, smiler Michelle.

Og selv om utleiegraden kunne vært høyere, har hun også fått noen stamkunder.

-  Det er veldig hyggelig. Og det er få som kicker på prisen. Høyst uvitenskapelig: 97 % synes det er billig, sier hun. Prisen er 50 øre minuttet. Soltreet og solkuben på Aker Brygge tas ned til uka, men tilbudet på Oslo S står frem til 28. august.

-  Folk i byer lever sine liv på farten. De er mobile og tilgjengelige. Dette prosjektet gir innbyggerne et tilbud som gjør begge deler lettere. På våre installasjoner kan du leie elsykler, lade mobilen din og koble deg opp mot vårt gratis WiFi, forteller eier og daglig leder av Møller Signatur, Mari Schage Førde.

Og for de som lurer: Det er nok sol i Norge til dette!

Fakta om elsykkelutleien på Oslo S og Aker Brygge:

• Det er leid ut om lag 1200 sykler de første fire ukene. Det er stor variasjon i utleiegraden fra dag til dag. Godværsdager og helger utmerker seg som beste utleiedager.
  • Det er en økende grad av returnerende kunder og leieforholdene skjer ofte i grupper der leietiden ligger i overkant av to timer.
  • Det er en god spredning på tvers av kjønn og alder. De aller fleste er nordmenn, selv om kunder fra 40 nasjoner nå har prøvd syklene. Det har vært flest kunder mellom 20 og 30 år, men i tiårsintervallene rundt er nivået helt jevnt mellom yngre og eldre frem til de som er over 60. Da faller det til rundt det halve.
  • Blant de norske kundene er de fleste Oslo-innbyggere.Selv om utleiegraden er lav, er oppmerksomheten rundt konseptet svært høy. Det er en stor pågang av interesserte, både folk som generelt er interesserte, men også mulige kunder. Vi antar at over 5000 personer har vært innom og vurdert tilbudet i juli måned.

Leier ut elsykler Jeg har lært mye om mennesker og om andre lands miljøperspektiv. De fleste liker jo å fortelle om hvordan det er der de kommer fra, egne erfaringer og slikt, smiler Michelle.