Equinor-virksomhet er vinner av årets Akan-pris

Jez Averty, leder for Drift Sør i Equinor, mottok Akan-prisen på vegne av selskapet.

Akan-prisen ble delt ut under Akan-dagene av Anne Bramo, statssekretær i Helse- og omsorgsdepartementet.

– Det er en stor ære å motta denne prisen på vegne av det langsiktige arbeidet som har blitt utført i Drift Sør over flere år. Rus og avhengighet kan ramme alle, og at vi bry oss er en sentral forutsetning for vårt Akan-arbeid. Prisen går minst like mye til verneapparatet som til ledelsen, og er et symbol på hvor viktig det er med samarbeid mellom partene i arbeidslivet, sier Jez Averty som er leder for Drift Sør.

Equinor Undersøkelser & Produksjon Drift Sør har rundt 1100 ansatte med ansvar for Statfjord, Snorre, Sleipner, Gudrun og Draupner i tillegg til alle Equinors partneropererte felt på norsk sokkel.

– Drift Sør har her vært en rollemodell i hele Equinor, og Akan-utvalget har vært en pådriver gjennom mange år i det rus- og spillforebyggende arbeidet i Equinors plattformorganisasjon, sier Elisabeth Ege.
– I vurderingen har vi blant annet lagt vekt på at Akan-arbeidet i denne virksomheten sees i sammenheng med IA-arbeidet. De har et Akan-utvalg som følger opp ledere og verneombud, og har klare retningslinjer for å gjøre håndtering av rus- og spillavhengighet kjent. I tillegg holder de seg oppdatert på Akan-arbeidet og fagfeltet for øvrig, legger hun til.

Om prisen:
Siden 1996 har Akan kompetansesenter delt ut Akan-prisen. Hensikten er å gi en anerkjennelse til virksomheter som forebygger rus- og avhengighet på en god og systematisk måte i tråd med Akan-modellen, samt å inspirere vinneren selv til å fortsette det gode arbeidet og andre virksomheter til å forebygge rus- og avhengighetsproblematikk.

Vinnerne de siste fem årene:
2017 Kongsberg Defence and Aerospace (KDA)
2016 Porsgrunn kommune
2015 SAS Ground Handling Services
2014 ABC-Bakken barnehage
2013 Tollregion Oslo og Akershus

Signy Svendsen, kommunikasjonsleder Akan kompetansesenter
mobil: 90 50 61 33

Følg saker fra Akan

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Akan på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Akan

Ansattes spillvaner gir arbeidsgiver bekymring23.1.2019 06:00:00Pressemelding

Regjeringsforhandlingene: – KrF har en unik mulighet til å sette rusforebygging på kartet6.11.2018 13:36:11Pressemelding

– KrF har programfestet at partiet skal styrke arbeidet til Akan kompetansesenter. Dette feltet har kommet i skyggen så langt i regjeringsforhandlingene. Nå har partiet en gylden mulighet til å ta fram disse spørsmålene igjen, og gjennom regjeringsforhandlingene vise at partiet fortsatt tar forebygging av rus og avhengighetsproblematikk på alvor, sier direktør i Akan kompetansesenter, Elisabeth Ege.