Eplesorbet av gårdseple

– Norske lokalmatprodusentar er gode gründerar, og når kreative matlagarar ser rundt seg, finn dei alltid på noko. Så når ein isprodusent får nyss i at eplebonden har råvarer til overs, ja då blir det sjølvsagt ein utsøkt norsk epleis ut av det. Sånt gjer ein matminister glad, rett og slett, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale da han hedret Bamsrudlåvens Sorbet av gårdsepler under åpningen av matmessen Grüne Woche i Berlin.
Landbruks- og Matminister Jon Georg Dale,Elin og Jens Klufterud fra Bamsrudlåven og Nina Sundqvist fra Matmerk.

Sorbet Gårdsepler er en sorbet laget av epler fra Dyre gård og eggehvite fra egen gård. Bamsrudlåven har eggehvite til overs etter sin isproduksjon og Dyre gård har eplerester igjen på tanken etter pressing av eplemost.

– Å få spesialtetsmerket betyr veldig mye for oss. Det gir oss et bevis på at det arbeidet vi har gjort for å skape dette produktet har lyktes og at produktet har god kvalitet. Merkeordningen hjelper til å gjøre produktet vårt mer kjent hos forbruker. Spesialitet-merket gir et nettverk av andre merkebrukere som er lidenskapelig opptatt av mat. Det var sånn vi kom i kontakt med Dyre Gård og utviklingen av ”Sorbet av Gårdsepler” startet, sier Elin Klufterud fra Bamsrudlåven

– Ønsket om å bruke restproduktene fra to produksjoner til et nytt bærekraftig produkt har vært motivasjonen. I sorbeten tar vi vare på alle de gode smakene som blir igjen etter pressing av epler på Dyre Gård i Rygge. Ved å tilsette eggehvite som vi sitter igjen med etter produksjon av iskrem, oppdaget vi at sorbeten fikk en luftig og delikat konsistens. På denne måten får vi utnyttet hele eplet og hele egget! Det er en god følelse, sier Klufterud.

– Her har vi eit produkt, der to lokalmatprodusentar går saman, og tek i bruk råvarer dei har til overs frå eigen produksjon og skaper eit nytt produkt. Det er både bærekraftig produksjon, innovasjon og god forretning i eit. Rett og slett imponerande. Og så smakar isen jo aldeles fantastisk, sa Landbuks- og matminister Jon Georg under utdelinga.

Tildelt av uavhengig fagjury

Spesialitet garanterer deg en unik smaksopplevelse. Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury ledet av fylkesmann Lars Sponheim. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet. Om Bamsrudlåvens eplesorbet ble det sagt; Denne både smaker fantastisk og har en meget god konsistens. Her smaker du ekte epler, og det att på til lagd av restråvare fra Dyre gård, det er meget god bruk av råvarer!

Nina Sundqvist, adm. dir Matmerk, tlf: 917 85 620
Elin Klufterud, Bamsrudlåven AS, tlf: 415 56 868

Se også www.spesialitet.no for mer informasjon

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduk­sjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser.