Eple-og bringerbærjuice fra Lippert Drikke hedret av Landbruksministeren

- Det er meg en stor glede å tildele Spesialitet-merket til Monica Vinje og Frode Lippert for et fremragende produktet; Lippert Eple- og bringebærjuice, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale under overrekkelsen av Spesialitet-merket for unik smak i Rygge 19. oktober.

Lippert Drikke AS: Monica Vinje og Frode Lippert. Foto:Matmerk

På Dyre Gård i Rygge dyrkes og presses det epler av beste kvalitet i et topp moderne anlegg. I nabokommunen Råde holder familiegården Lippert til. Der dyrkes det førsteklasses bringebær. Det borger for gode samarbeidsmuligheter om nye produkter. Lippert Eple- og Bringebærjuice er et utmerket eksempel på det.

Bringebærene til Lippert presses på Dyre gård sitt anlegg og blandes deretter sammen med eplemost fra Dyre Gård. Bringebærene er av sorten Glen Ample og eplene er av sorten Rød Aroma. Det brukes kun bær og epler direkte fra busk og tre. De har altså ikke vært i kontakt med bakkejord. Dette er en juice med ekte råvarepreg, helt uten tilsetningstsoffer.

- Vi syns det er fantastisk stas å få Spesialitet-merket! En oppmuntring til å stå på videre. Det er godt å få et synlig og konkret bevis på at det er topp kvalitet vi jobber for og leverer i alle ledd, sier Monica Vinje fra Lippert Drikke. Hun fortsetter:

- Vi har allerede kastet oss rundt og trykket opp etiketter med Spesialitet-merket for våre 0,75 flasker som skal produseres og tappes nå i høst. Vi vil selvsagt fortelle alle våre kjøpere og samarbeidspartnere om merket enten det er via sosiale medier, i nyhetsbrev eller ved direkte kontakt. Merket vil vi prøve å bruke som en inngangsbillett til nye markeder og nye kunder.

Godkjent av fagjury

Spesialitet-merket er et offisielt informasjonsmerke for norskprodusert lokalmat og drikke. Merkeordningen eies av stiftelsen Matmerk.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet, bestemmes av en uavhengig fagjury som smaker, lukter og drøfter seg gjennom produkter fra produsenter som ønsker å bruke merket. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet, smak, oppskrift og historie. Langt fra alle produkter godkjennes av juryen, som ledes av Lars Sponheim.

Det er i underkant av 100 norske produsenter som har fått tillatelse til å pryde produktene sine med Spesialitet-merket. Til sammen bærer rundt 450 produkter i landet merket.

Marit Strand, Fagsjef Matmerk, tlf: 926 14 992

Lippert Drikke AS: Monica Vinje og Frode Lippert. Foto:Matmerk
Lippert Eple og bringebær juice. Foto: Lisa Westgård
Fra venstre: Vegard Skjesol fra Mæhre landbruksskole/Ungt Entreprenørskap Landbruks- og matminister Jon Georg Dale, Monica Vinje og Frode Lippert (Lippert), Marti Strand (Matmerk). Foto:Matmerk