Disruptive Technologies

Enstemmig jury kårer Disruptive Technologies til årets vinner av Norwegian Tech Award 2016

21.10.2016 14:21 | Disruptive Technologies

Disruptive Technologies vinner Norges mest prestisjefylte teknologipris, Norwegian Tech Award, med selskapets unike teknologi for å knytte ting rundt oss til internett - Internet of Things (IoT).

BERGEN, (21. oktober 2016) - Disruptive Technologies kunngjorde i dag å ha vunnet Norges mest prestisjefylte teknologipris Norwegian Tech Award. Bak prisen står Teknisk Ukeblad, Nito og Tekna. Prisen ble delt ut under en festmiddag på Gardermoen onsdag 19. oktober med 500 gjester i salen.

– Våre trådløse sensorer er på størrelse med et frimerke og har 15 års batterilevetid. De er tilkoblet internett slik at alle kan bruke dem med ekstrem enkelhet. Dette er det faktiske IoT - det er nok det juryen har sett, sier Erik Fossum Færevaag, grunnlegger og administrerende direktør i Disruptive Technologies.

Disruptive Technologies har utviklet en fullstendig IoT-plattform fra sensor til skyløsning klar til bruk for andre som vil etablere sine egne løsninger, og inviterer til samarbeid med innovative selskaper som ønsker å ta teknologien i bruk. I tillegg til de unike sensorene var det blant annet den gjennomtenkte strategien med nettskyløsning og tjenester rundt sensorene som imponerte juryen.

Om Disruptive Technologies
Disruptive Technologies er et norsk teknologiselskap posisjonert innenfor Wireless Sensor Network (WSN) markedet. Selskapet utvikler ultra små sensornoder med enestående egenskaper laget for "Internet of Things" (IoT) og Industri 4.0. Disruptive Technologies har som mål å være den fremste tilbyder av løsninger for å koble alle "ting" til Internett og har et globalt markedsperspektiv med kontorer i Bergen, Oslo, Trondheim, Volda, Århus og München.

Om Norwegian Tech Award
Teknisk Ukeblad i samarbeid med Nito og Tekna tildeler hvert år en pris for en teknologi, et selskap, person eller prosjekt som representer en god ingeniørmessig løsning eller gjennombrudd på et teknologisk eller samfunnsmessig problem. Vinneren kåres etter en avstemming på tu.no og vurdering av en fagjury bestående av divisjonsdirektør Anne Kjersti Fahlvik i Norges forskningsråd, Lise Lyngsnes Randeberg, president i Tekna, Trond Markussen, president i NITO, Ari Soilammi, utviklingssjef i Rådgivende Ingeniørers Forening, Walter Qvam, styreleder i SINTEF og koordinator for Norge 4.0, Jan M. Moberg, administrerende direktør og ansvarlig redaktør i Teknisk Ukeblad Media og Daniel Ras-Vidal, daglig leder for innovasjonsforeningen i Abelia.

Pressekontakt:
Jarle Kvamme, finansdirektør, Disruptive Technologies AS