Frelsesarmeen

Enorm oppslutning om NM i gatefotball

Rusavhengige fra hele landet samles til NM i gatefotball til helgen. 100 frivillige, Rosenborg-spillere, og byens ordfører slutter opp om norgesmesterskapet i gatefotball i Trondheim. For spillerne er det årets høydepunkt.

‒ Gatefotball-spillerne gjør en stor jobb i å bli rusfri og holde seg rusfrie. Det årlige norgesmesterskapet er en motivasjon hele året for å klare å holde seg rusfri, sier Anders Granbo, turneringsansvarlig under NM 29. – 31. mai.

Mange av landets byer er representert i Norgesmesterskapet.

Det er gatefotball-lag i Oslo, Lillestrøm, Tønsberg, Bryne, Sandnes, Stavanger, Haugesund, Bergen, Trondheim, og Tromsø, i regi av Frelsesarmeen. I tillegg har også andre organisasjoner og stiftelser etablert gatefotball-lag i blant annet Fredrikstad, Bærum, Drammen, Kristiansand og Bodø.

Tredoblet antall fotball-lag

Frelsesarmeens gatefotball er for hjemløse, rusavhengige, og andre marginaliserte grupper. Alle som deltar på treninger og kamper må være rusfrie. Målet er å skape positiv vekst i spillernes liv gjennom fysisk aktivitet og sosiale samlinger.

Hvert år er det NM i gatefotball. I år er Frelsesarmeen i Trondheim arrangør – akkurat som de var da NM gikk av stabelen for første gang i 2007. Siden oppstarten for åtte år siden, har antall deltakende lag gått fra syv til 22.

‒ Vi opplever et ellevilt engasjement fra alle kanter. Over 100 frivillige har meldt seg, vi har et flott samarbeid med blant annet Rosenborg Ballklubb, Trondheim kommune, tidligere fotballspillere stiller opp og vi bruker treningsbanen til Rosenborg under hele arrangementet, sier Lisbeth Kleveland, NM-ansvarlig og leder for Frelsesarmeens rusomsorg i nord.

Det første sparket på ballen tar ordfører i Trondheim Rita Ottervik fredag 29. mai. Tidligere Rosenborg-spillere og markante personer i RBK Ballklubb – Per Winsnes og Bjørn Hansen – har vært til stor hjelp og inspirasjon i arbeidet med gatefotballen og dette mesterskapet.

‒ Like bra som behandlingsplasser

Anders Granbo sier at NM er gulrot for et helt år med arbeid for de mange som er med på gatefotball. Fotballen er helt klart positivt for spillerne, blant annet fordi fysisk fostring fremmer psykisk velvære.

‒ Mange av resultatene vi ser ved at folk deltar på gatefotball er vel så bra som mange av behandlingsplasser og tilbud rundt omkring, sier Granbo, som har jobbet med gatefotball siden 2007.

Nå ønsker han og resten av arrangørene hjertelig velkommen til det som skal bli en fantastisk fotball-helg i Trondheim.

For mer informasjon om NM: Lisbeth Kleveland, leder for NM og Frelsesarmeens rusomsorg, region nord. Telefon: 970 85 162.

For kontakt med gatefotball-lag i hele landet, bilder eller annen praktisk informasjon: Ellen Marie Skjefstad, kommunikasjonsrådgiver i Frelsesarmeen. Telefon: 975 22 579, e-post: es@frelsesarmeen.no.

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen
Postboks 6866 St. Olavs Plass

22 99 85 00http://www.frelsesarmeen.no

Frelsesarmeen er et mangfoldig og særpreget kirkesamfunn som viser omsorg for hele mennesket ved å tilby suppe, såpe og frelse. Det vil si at vi for eksempel vil mette sultne mager, jobbe for den enkeltes verdighet og fortelle om Guds kjærlighet.

Følg saker fra Frelsesarmeen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Frelsesarmeen