Enkle tiltak sikrer syklistene

Flere syklende gir flere skader viser en fersk rapport fra Statens vegvesen. Men i Oslo peker pilen i riktig retning. – Særlig tiltakene med rød asfalt og økt bredde på sykkelfeltene, gjør det veldig tydelig både for bilister og syklister hvor syklende skal kjøre, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef.
Gode sykkelveier gir bedre plass og mindre konflikt (FOTO: NAF)

Satsingen i Oslo viser at det ikke alltid er de store, dyre tiltakene som gir effekt. Ved å starte med utvidelse av eksisterende sykkelfelt og legge rød asfalt, samt rød asfalt i kryss, øker sikkerheten for trafikantene.

- Det ser ut til at det skjer en kulturendring med denne satsingen. Tydeligere skiller gjør det enklere å følge trafikkreglene, og da blir også konfliktnivået lavere, mener Sagedal.

Et annet eksempel her til lands der tydelige skiller gir økt trafikksikkerhet, er Trondheim. Miljøpakken i Midt-Norges hovedstad har gitt gode og trygge sykkelveier. Det gir økt sikkerhet, mer sykling og mindre konflikt i trafikken.

Fortsatt satsing på sykkelveier må til

I Oslo har man begynt med de lavthengende fruktene. Det bør det fortsettes med, samtidig som man får på plass et helhetlig sykkelveinett i byen.

- Når trafikkveksten i stor grad skal tas med sykkel, må det gode arbeidet fortsette. Som rapporten til Statens vegvesen viser så øker antall ulykker med flere syklister. Da er det avgjørende å få på plass et sikkert sykkelveinett i Oslo og andre norske byer, sier Inger Elisabeth Sagedal.

Følg trafikkreglene

Gode sykkelveier er ikke det eneste som må til for å få til færre ulykker og mindre konflikt i trafikken. Det er viktig at alle trafikantgrupper følger trafikkreglene.

- Alle kjørende må blant annet stoppe på rødt lys og overholde vikeplikten, slår Sagedal fast.

Opplæring i tidlig alder viktig

Dette må inn tidlig. Derfor har NAF i over 50 år hatt opplæring av skoleelever i sikker sykling. Gjennom praktiske prøver og teoretiske oppgaver, lærer barna hvordan de skal ferdes i trafikken på en sikker måte.

- Vi har stor tro på opplæring i tidlig alder. Dette er langt bedre enn å kreve at det skal innføres et eget førerkort på sykkel, mener Inger Elisabeth Sagedal, - Det skal være enkelt å ta i bruk sykkelen, men trafikkreglene må inn tidlig om du skal sykle, gå og etter hvert kjøre moped og bil, avslutter hun.

• Lørdag 17. juni åpner byråd Lan Marie Nguyen Berg landsfinalen på sykkel kl. 11 i Leto-hallen på Dal.

Gode sykkelveier gir bedre plass og mindre konflikt (FOTO: NAF)