Enkle grep sikrer deg mot innbrudd

Antall innbrudd i Norge går stadig nedover. I følge Politiet kan dette delvis forklares med at folk er flinkere til å sikre seg og at stadig flere har anskaffet boligalarm. *

Bruk alarmen, også når du er hjemme.

Sector Alarms mål er å bidra til denne positive trenden. Vi ønsker derfor at Ola Normann blir enda flinkere til å sikre boligen sin. Ikke bare når man reiser bort, men gjennom hele året. Vår erfaring viser at man selv med enkle grep kan redusere risikoen for innbrudd betydelig.

– Det er viktig å ta noen forhåndsregler for å unngå innbrudd. Det kan være så enkelt som ikke å la verdisaker ligge fremme og å passe på at alle vinduer er ordentlig lukket. I tillegg vet vi at en fjerdedel av alle innbrudd i boliger uten alarm kunne vært unngått dersom det var installert alarm, sier administrerende direktør i Sector Alarm, Viggo Skeisvoll.

Politioverbetjent Stig Vasbø som leder etterretnings- og vinningsavsnittet på Majorstua politistasjon i Oslo bekrefter alarmens effekt.

- Vår erfaring er at en boligalarm har en forebyggende effekt og i tillegg bidrar til at de kriminelle er meget kort tid på åstedet når boligalarmen går. Boligalarm er bra i forhold til dokumentasjon, for å sikre riktig tidspunkt for en hendelse og sist, men ikke minst at politiet raskt kommer til åstedet, sier han.

Bruk alarmen – hele døgnet

I dag er det over 430 000 boliger i Norge som er sikret med boligalarm tilknyttet en alarmstasjon. Det er imidlertid mange som ikke bruker alarmen når de er hjemme, i god tro om innbruddstyver ikke bryter seg inn i boliger med mennesker i. Dette er dessverre ikke tilfellet. - Dessverre skjer det også innbrudd når folk er hjemme og når de sover. Vi anbefaler derfor å bruke alarmen, ikke bare når man reiser bort, men også når man er hjemme. Alle alarmer kan skreddersys med såkalt «skallsikring» slik at man fritt kan bevege seg selv når alarmen er aktiv, sier administrerende direktør Viggo Skeisvoll i Sector Alarm.

Vi ser også at stadig flere innbrudd skjer i 2. etasje. Ikke gjør det enkel for tyvene. Et godt råd er derfor å rydde bort stiger og verktøy inn i garasjen eller lås den fast, slik at utstyret ikke blir et hjelpemiddel for å gjøre innbrudd.

Ta grep selv!

For å avverge boliginnbrudd, bør alle gjøre det vanskelig for eventuelle tyver og gjerne få det til å se ut som om dere er hjemme.  Sector Alarms råd for daglig boligsikring:

• Fjern stiger og liknende
  • Gå til anskaffelse av alarm med utrykning, og bruk den.
  • Unngå å ha vinduer i luftestilling med mindre man er våken og til stede.
  • Undersøk om det er montert en kloss mellom karmen og stenderverket bak låsen på ytterdøren, dette vanskeliggjør oppbrytning av døren.
  • Lås dører og lukk vinduer som er utenfor din umiddelbare nærhet.
  • Bruk kun forsikringsgodkjente dører, vinduer og låser.
  • Husk å variere belysningen. Det kan du gjøre med SmartPlugger, klokkebryter eller fotoceller.
  • Bruk et fotoapparat eller et videokamera og lag en oversikt over verdigjenstandene dine. Merk dem. Lagre bildene dine. Oppbevar de mest verdifulle gjenstandene i bankboks.

*Politiets straffesakstall

Bruk alarmen, også når du er hjemme.

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.