Enighet mellom Norsk Transportarbeiderforbund og NHO Logistikk og Transport i Schenkerforhandlingene

28.4.2016 22:47 | Norsk Transportarbeiderforbund

Norsk Transportarbeiderforbund (NTF) og NHO Logsitikk og Transport (NHO LT) ble sent torsdag kveld enige i årets tariffoppgjør. De Schenkeransatte har ikke februarregulering som resten av spedisjonsbransjen. Det ble derfor gitt et tillegg på kr. 3,00 på begynnerlønnssatsen fra 1. april. De øvrige satsene, 1 - 15 år, ble hevet med kr. 5,00 fra 1. april og kr. 1,50 fra 1. oktober.

Vi mener at lønns- og arbeidsvilkår ikke skal være en konkurransefaktor, men vi innser at lønnsnivået mellom Speditøroverenskomsten og Schenkeroverenskomsten må utjevnes over tid, sier Jon Johannessen hovedtillitsvalgt i Schenker. Lønnsnivået i Schenker vil i snitt være høyere også etter årets tariffoppgjør, men det skyldes større andel fagarbeidere, høyere ansiennitet og mer bruk av skift og ubekvem arbeidstid. Begynnerlønnssatsen vil etter årets oppgjør være ca tolv kroner lavere enn minstelønnen i Speditøroverenskomsten, sier Johannessen.

For øvrig ble det avtalt de samme endringer som i frontfaget.

Oppgjøret omfatter ca 500 ansatte i Schenker. Oppgjøret vil bli sendt ut til uravstemning med svarfrist 25. mai.