Enighet i lønnsoppgjøret i NSB

LO Stat og Spekter er enige om å trekke meklingen for Norsk Jernbaneforbund (NJF) og NSB 27. august. Partene har kommet til enighet.

- Det er alltid bra når ting løser seg. Jeg er glad for at vi får et partssammensatt utvalgt, på viktige saker for konduktørene, sier Øystein Gudbrands, LO Stats forhandlingsleder.

Striden har stått om konduktørenes kompetanse, bemanning og sikkerhet på jernbanen.

- Partene er enige om en videreføring av dagens praksis og regelverk for opplæring og bemanning. En partssammensatt gruppe skal jobbe fram et forslag til regelverk som skal erstatte dagens togframføringsforskrift, med frist 1.april 2019. Det er også enighet om at det kun er konduktørpersonalet som kan være ombordansvarlig i tog, sier Jane Brekkhus Sætre, forbundsleder i Norsk Jernbaneforbund.

Gruppa skal også vurdere konsekvenser av at dagens togframføringsforskrift bortfaller.

Lønnsoppgjøret går nå til uravstemning blant medlemmene.

Kontaktpersoner:

Øystein Gudbrands, forhandlingsleder LO Stat: 900 99 695