Fagforbundet Industri Energi

Enighet i forhandlingene for elektrokjemisk industri mellom Industri Energi og Norsk Industri

Torsdag kveld kom partene til enighet i forhandlingene for elektrokjemisk industri. Skifttillegg, overtidstillegg og overgangstillegg økes med 4 prosent. Minstelønnssatsen økes med 2,7 prosent. - Jeg er rimelig godt fornøyd med resultatet sier forbundsleder Leif Sande. Han ledet Industri Energi sitt forhandlingsutvalg.

Kravene ble overlevert og forhandlingene startet i Næringslivets hus i Oslo onsdag 27. april klokken 10.00. Overenskomsten omfatter rundt 7500 av Industri Energi sine medlemmer innen elektrokjemisk industri.

Skifttilleggene økes
Ansatte i elektrokjemisk industri vil få en økning på 4 prosent i skifttillegg, overtidstillegg og overgangstillegg. Samtidig økes også minstelønnssatsen med 2,7 prosent. Kravet om skifttillegget har vært viktig for å oppnå likhet med resultatene fra frontfaget.

– Å øke disse tilleggene var eneste mulighet for i det hele tatt å få til en lønnsutvikling i bransjen, sier Sande.

Overføring til annen arbeidstidsordning
Skiftarbeidere som av ulike årsaker må overflyttes til annen arbeidstid har i dette oppgjøret fått redusert antallet år på skift fra 20 til 15 for å ha rett til nedtrapping av skifttillegget.

Økte kompetansemidler
Kompetansemidlene økes med 30 kroner for fast ansatte medlemmer.

Resultatet sendes ikke til uravstemning
Forslag til ny overenskomst ble vedtatt «over bordet» og sendes ikke ut til medlemmene for uravstemning. Ferdig protokoll blir sendt ut til avdelingene på overenskomstområdet.

Forbundsleder Leif Sande, mobil: 901 10 701
Forbundssekretær Harald Hageland, mobil: 947 99 951

Om Fagforbundet Industri Energi

Fagforbundet Industri Energi
Youngsgate 11

02390https://www.industrienergi.no/

Industri Energi er i dag Norges største og mest slagkraftige forbund for ansatte med tilknytting til industri- og energisektoren i Norge. Forbundet har 58.000 medlemmer og er det fjerde største forbundet i LO.

Følg saker fra Fagforbundet Industri Energi

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Fagforbundet Industri Energi på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Fagforbundet Industri Energi