EnergyNest vinner Nordic Cleantech Open

6.4.2017 12:45 | EnergyNest

Selskapet forsterker sin posisjon som fremste cleantech firma

EnergyNest ble kåret til vinner i årets utgave av Nordic Cleantech Open, en årlig konkurranse som organiseres av Cleantech Scandinavia. Organisasjonen fikk mer enn hundre søknader fra teknologifirma innen cleantech i nordiske land. Kun 25 av disse selskapene fikk presentere foran en bedømmelseskomité med representanter fra diverse store investorer innen vekstkapital. De endelige topp ti fikk deretter presentere i en siste runde på Cleantech Capital Day i Oslo, hvor EnergyNest ble tildelt førstepremie den 3. April. Dette markerer første gang at en norsk firma vinner konkurransen.

«Dette var en veldig oppmuntrende overraskelse. Vi fikk annerkjennelse for å være et av de mest attraktive selskapene innen cleantech i norden,» sa Christian Thiel, CEO i EnergyNest. «Med en solid teknologi basert på velkjente, lett tilgjengelige og resirkulerbare materialer, en sertifisert teknologiytelse, og reell kommersiell interesse, så mener vi at vi klarte og komme med et meget attraktivt verditilbud.»

«Dette hadde ikke vært mulig uten en dedikert innsatts fra kompetante ansatte som får EnergyNest til å bli en ekte kommersiell suksess. Vi hadde heller ikke kommet så langt uten betydelig støtte fra Innovasjon Norge og Forskingsrådet,» mente Thiel. «Vi ønsker å takke Cleantech Scandinavia for deres viktige rolle i organisasjonen av Cleantech Open, som er uten tvil den største platformen for å øke synligheten til cleantech initiativ i den nordiske regionen. Deres arbeid er uendelig verdifullt.»

Om EnergyNest: EnergyNest AS er et norsk teknologiselskap som holder til på Billingstad i Asker. Selskapet ble etablert i 2011. EnergyNest har utviklet et unikt, patentert design for modulære, skalerbare termisk energilager («TES») som kan tilpasses mange forskjellige segmenter innen kraftsystemer og industri. Teknologien er basert på høytemperatur, termiske batterielementer der varmevekslere er støpt in i en spesialutviklet betongtype som kalles HEATCRETE®. Dette gir en forenklet, kostnadseffektiv, og fleksibel måte å lagre energi på. Teknologien kan skreddersys forskjellige applikasjoner som ved bruk av høytemperatur varme, eksempelvis konsentrert solkraft (CSP), spillvarme i industri, og lagring av fluktuerende fornybar kraft for å balansere nettet. EnergyNests energilagringsteknologi er blitt fullt ut validert og testet ved Masdar Institute i de Forente Arabisk Emirater.

Om Nordic Cleantech Open: Nordic Cleantech Open er en åpen konkurranse for cleantech gründerselskap fra de nordiske og baltiske land. Arrangementets formål er å sette lys på økende antall innovative cleantech selskap i de nordiske innovasjonsøkosystemene, for å skape interrese hos internasjonale investorer og industriaktører; for å hjelpe med å fostre en ny generasjon med cleantech-gründere; og for å skape internasjonal vekstmuligheter for nordiske cleantech selskap på det globale markedet.

Om Cleantech Scandinavia: Cleantech Scandinavia driver et internasjonalit nettverk av investorer, industriaktører, og offentlige organisasjoner med interesse i nordisk cleantech. Gjennom de siste årene har organisasjonen blitt en troverdig kilde for informasjon og investeringsmuligheter, og har blitt annerkjent som den fremste nordiske forkjemperen for cleantech. Organisasjonen har mer enn 70 medlemmer fra de nordiske og baltiske land, Kina, Storbritannia, Belgia, Tyskland og Frankrike. Disse inkluderer Capricorn, Evonik Corporate Venturing, Tsing Capital, IdInvest Partners, Cleantech Invest, Sustainable Technology Partners, H&M, BASF Venture Capital, Dow Venture Capital, IKEA GreenTech, Veolia, General Electric, MAHLE Venture Capital og SABIC Ventures.

Jon E. Bergan, M.Sc., MA
Director Supply Chain
Mob: +47-47369783
Email: jeb@energy-nest.com