EnergyNest mottar bevilgning fra EUs Horizon2020 SMB-apparat fase I.

«Denne bevilgningen plasserer EnergyNest i Champions League blant europeiske oppstarts bedrifter» sier Mathias Aguirre Havgar i Innovasjon Norge, som er nasjonalt ansvarlig for Horizon2020 programmet. Innovasjon Norge har tidligere bidratt med støtte til forskning og utvikling av EnergyNests pilotanlegg for lagring av energi i Masdar City i Abu Dhabi, De Forente Arabiske Emirater.

EnergyNest er et av fire norske selskap som mottar EU bevilgning i denne runden. I alt var det over 1900 europeiske søkere fra 40 land til SMB-programmet. Tittelen på prosjektet heter «Reduksjon av karbonavtrykk gjennom termisk energilagring», og har som formål å identifisere mulige partnere for å demonstrere selskapets teknologi for lagring av spillvarme opp til 425°C fra energi-intensiv industri, samt balansering og lagring av overskuddskraft fra vindkraft som kan leveres sluttbruker enten i form av varme, elektrisitet, eller begge deler. Fase I av prosjektet iverksettes i november 2016 og skal avsluttes innen april 2017.

«Innenfor rammen av det EU støttede prosjektet skal EnergyNest identifisere en markedsaktør som vi sammen med skal bygge vår første kommersielle demonstrator» sier Nils Høivik, teknologidirektør i EnergyNest. Med en partner på plass, skal EnergyNest søke bevilgning for en demonstrator i forbindelse med fase II av Horizon2020 tidlig april 2017. Blir fase II innvilget, kan demonstrasjonsprosjektet motta støtte opp mot 2,5 millioner EURO fra SMB-programmet.

Interesserte parter bes ta kontakt med:
Nils Høivik
nh@energy-nest.com