Endelig løsning for ferieavlastning

- Vi er svært fornøyde med at regjeringen nå ser ut til å ha funnet en løsning slik at familier med barn som har store omsorgsbehov igjen kan få en ordning for ferieavlastning, sier styreleder Gunn Marit Helgesen i KS.

Det er gledelig at det nå ser ut til at vi kan finne en god løsning for avlastning til familier som trenger det allerede for denne sommerferien, sier Gunn Marit Helgesen.

NRK melder i dag at Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie vil sende et nytt lovforslag på høring og dermed følger opp de uønskede konsekvensene av den såkalte «Avlaster II-dommen» fra 2016. Dommen førte til at barn og familier med avlastningstilbud ikke lenger kunne få avlastning i ferier.

KS har på vegne av kommunene tatt opp saken med flere statsråder ved en rekke anledninger, blant annet i de faste konsultasjonsmøtene med regjeringen. Landsstyret i KS oppfordret i 2017 regjeringen til å arbeide videre med en permanent lovgivning som gir kommunene nødvendig fleksibilitet til å kunne videreføre et tilbud som familiene som mottar avlastning opplever som stabilt og trygt.

- Saken er av stor betydning for KS’ medlemmer og for brukerne av avlastningstjenestene. Vi har opplevd stor forståelse fra statsrådene for våre synspunkter i denne saken, sier Helgesen. Det er derfor gledelig at det nå ser ut til at vi kan finne en god løsning gjennom nødvendige lov- og forskriftsendringer og dermed kan gi familiene den hjelp de trenger allerede denne sommerferien.

KS vil avgi høringsuttalelse i saken så snart det konkrete forslaget foreligger.