Endelig kan barna danse til Lisa Børuds "Milkshake" fra KuToppen!

Hør en smakebit av det fantastisk ku-le soundtracket til KuToppen, som kommer 22. juni, her og nå.

Nå kan du høre første smakebit fra høstens storfilm for barna, "KuToppen"! Lisa Børuds "Milkshake" er ute nå.

Den 19. oktober er det duket for en film- og musikkfest av det sjeldne slaget for barna. Da kommer nemlig den store KuToppen-filmen på kino her i Norge, og med den følger en festival av et soundtrack med en bråte kjente artister!

Albumet slippes 22. juni, men allerede nå kan du se musikkvideoen til "Milkshake" med tekst og melodi av Tooji, fremført av Lisa Børud. Hør på "Milkshake" her, og lær deg dansen med musikkvideoen her!

Lisa Børud er blant annet kjent fra NRKs Stjernekamp og Børud-familien. Hun var bare fem år da hun albumdebuterte, og ble håndplukket som danser for Alexander Rybak under årets Melodi Grand Prix. I morgen fremfører hun gladlåta "Milkshake" på scenen på MiniØya.

– Det har vært utrolig moro å være med på denne filmproduksjonen, og jeg gleder meg til å se resultatet. Jeg er kjempefornøyd med både sangen og musikkvideoen, og det var ekstra gøy å fremføre sangen på MiniØya, sier Lisa Børud smilende.

Tre Små Kinesere er ute med ny singel23.8.2019 09:52:37 CESTPressemelding

I dag er det endelig duket til oppfølgersingelen «Det ska du få mæ te å tru» fra Tre Små Kinesere med en ny og lyrisk sett hardtslående låt. Vi meie ned all blomstern på enga Og håpe vi lar humla sus Plukke litt på ustemte strenga Og nynne på en aksjefondblues Slik går tredje vers i Tre Små Kinesere sin nye singel «Vente på rødt», hvor de rent lydmessig vender tilbake i sitt akustiske utgangspunkt. Som sin forrige singel, er denne også av slaget «litt mer politisk betonte sanger fra TSK». For frontfigur Ulf Risnes er det ganske enkelt fordi det føles naturlig for ham å være politisk i den tiden vi lever i nå. – Og det føler jeg med tanke på at det er flere og flere duster som innsettes i viktige embeter. Det starta med Trump, og nå har vi fått Boris Johnson også, sier Risnes. Med denne sangen prøver han å si at man ikke bare kan skylde på folket, fordi det mangler et alternativ på venstresiden i politikken som presterer å si klart ifra. At det røde signalet de venter på er en stopp i v

Et særegent album med komposisjoner av Knut Buen, tolket av unge pianister9.8.2019 12:53:49 CESTPressemelding

Fra den nyskapende multikunstneren Knut Buen kommer albumet «Vandraren- Slåttar for klaver», bestående av 19 hardingfeleslåtter komponert av Buen, arrangert for klaver av Kjetil Bergheim. Slåttene tolkes av 16 pianister med bakgrunn fra 10 forskjellige land, inklusive Håvard Gimse som også er initiativtaker til prosjektet. Utgivelsen inneholder også feleversjonen av noen slåtter, spilt av Knut selv. Albumet slippes 9. august på Heilo / Grappa Musikkforlag. I forbindelse med plateslippet blir det konsert med de fleste pianistene i Rauland Kyrkje, Telemark, 10. august. 17. august blir det konsert på Oscarshall under regi av Oslo Kammermusikkfestival. Vandraren «Vandraren» er på mange måter et initiativ for å gjøre folkemusikken tilgjengelig for et større publikum. En ekstra motivasjon for Buen er at denne musikken med dype røtter i Telemark blir tolket av unge, håndplukkede utøvere med ulik personlighet, bærende på hver sin musikalske arv. Felles for dem alle er at de enten har vært elle

Årets andre album fra Ketil Bjørnstad er ute nå9.8.2019 09:53:32 CESTPressemelding

Feiringen av Ketil Bjørnstads 50-årsjubileum som artist fortsetter i dag, blant annet med slippet av boksen The World I Used To Know. Våren 2018 innså Ketil Bjørnstad at det bare var et knapt år igjen før det hadde gått 50 år siden han debuterte som pianist med Filharmonien i Universitetets Aula den 10. januar 1969. På den dagen i år begynte da markeringen av det som er Bjørnstad-året 2019 med en lekker ny-utgivelse av Rainbow Sessions. Nå fortsetter feiringen for fullt. The World I Used To Know er ute i dag på Grappa Musikkforlag, og er innspilt i verdens mest kjente studio - Abbey Road i London, nærmere bestemt i Studio Two der blant annet The Beatles spilte inn sitt materiale. Albumet slippes ikke bare på CD, vinyl, og digitalt, men også som en storslått boks som består av fem CDer. Alle disse inneholder innspillingene fra Abbey Road, men boksen inneholder i tillegg tre CDer med musikk fra hele hans karriere med ulike gjestevokalister, og ikke minst ytterligere én ny plate som er sp

Vold & Virud sitt nye album er ute nå2.8.2019 10:09:30 CESTPressemelding

Det heter Tolv blå, og er sluppet på Grappa Musikkforlag. Men, Tolv blå – hva betyr det? Det betyr: Tolv diktere i blått, norske diktere, i afroamerikanske blåtoner, fremført av Jan Erik Vold & Kåre Virud, som i over førti år samlet seg om trubaduren Bob Dylan – nå går Vold & Virud til hjemlig mark og tar for oss dikt fra Petter Dass til i dag. – Vi skritter gjennom århundrene og begynner med han som var predikant på 1600-tallet, koblet til jazzlåta «The Preacher» av Horace Silver, og dermed var utgangspunktet gitt: Vi gjør gospel av Petter Dass, og i fortsettelsen følger Johan Herman Wessel fra 1700-tallet, Henrik Wergeland og Henrik Ibsen fra 1800-tallet, fram til Herman Wildenvey, Rolf Jacobsen og de andre moderne – til sammen et 300-års album med levende, norsk poesi, forteller Vold og Virud om det nye samarbeidet. Hør Tolv blå her! Jan Erik Vold og Kåre Virud er kjemper innen norsk litteratur, blues, vise og rock. Legender som har banet vei og ryddet ny mark der andre har kunnet g

Frida Ånnevik er ute med den siste singelen fra kommende album2.8.2019 08:57:54 CESTPressemelding

Den siste singelen fra Frida Ånneviks kommende album, Andre sanger, er ute nå. Denne gangen er det én av de aller første låtene hun gjendiktet. Sist Frida Ånnevik slapp en singel, satt hun med en sterk følelse av anger over at hun ikke hadde dratt til Manchester for å oppleve Spice Girls. Det var rundt da hun slapp sin tolkning av «Say You’ll Be There», som på norsk ble til «Det jeg vil ha (fra deg)». Dette var én av så langt fire låter som er hentet fra Andre sanger, som slippes 13. september på Grappa Musikkforlag. Denne gangen tar Frida for seg «In Common» av Alicia Keys, som hun har gjort om til «Henger sammen». Hør «Henger sammen» her! – Dette er én av de første låtene jeg gjendikta, forteller Frida. – Vi gjorde den i en radiosending hos NRK P3 Ruben for flere år siden. Det var litt for moro skyld, men mest fordi jeg var så opphengt i den og bare fikk den ikke ut av systemet. Da er det jo bare én ting som funker, og det er å synge den. Og i mitt, og dette tilfellet; gjendikte den.

hei kalas hyller Armstrong og månelandinga på sin nye singel19.7.2019 09:47:38 CESTPressemelding

Visste du at fotsporene som astronautene lagde på månen kommer til å være der for alltid? Det er litt rart å tenke på. I morgen, 20. juli, er det 50 år siden disse sporene ble laga. For hei kalas er det en selvfølge å markere dette. Hadet bra, Neil Armstrong. Hils til de på månen. Husk å ikke glemme votter, det er veldig kaldt der. hei kalas har tenkt mye på Neil Armstrong. Hvordan var det å lande på månen? Lengta han hjem? Var det kaldt der? Ble han svimmel? Derfor slipper trioen hyllesten «Hadet bra, Neil Armstrong» dagen før 50 års-jubileet til månelandinga. Dette er første singel fra det kommende albumet Hvorfor er jeg allergisk. Hør «Hadet bra, Neil Armstrong» her! I tillegg til å markere månelandinga stiller låta også andre eksistensielle spørsmål - om andre dimensjoner, sorte hull og det å savne noen veldig. hei kalas lager musikk om ting som gjør deg glad, trist eller full av spørsmål. Bandet hei kalas ble startet av kollegene Heidi Marie Vestrheim og Annikken Theodorsen i NRK