Endelig er Rag'n' Bone Mans debutplate her

Den store stemmen er endelig klar med albumet "Human"

Rory Graham vokste opp med Muddy Waters' musikk, skulle bli rapper, men fant heldigvis stemmen som 19 åring på den lokale bluespuben etter overtalelse fra far. Under artistnavnet Rag’n’Bone Man har Rory Graham etablert seg med den selvutgitte EP-en Bluestown (2012) og Wolves (2014), som begge fikk strålende kritikker.

Det var først på sommeren i fjor at det virkelig tok av. Med den mektige låta «Human» toppet han iTunes i hele 25 land og her til lands ligger den på spillelistene til både P3 og NRJ. Han opptrådde for et utsolgt Blå i desember og stod på scenen under årets Artistgalla til inntekt for barn på flukt. Konserten han skal holde på Parkteatret i Oslo den 10. april er allerede utsolgt, men man har heldigvis mulighet til å se han på Bergenfest til sommeren.

I skrivende stund har «Human» blitt streamet over 100 millioner ganger, og gjort et helt Europa nysgjerrig på hva vi kan vente oss av den store stemmen – som slipper sitt nye album i dag.

Nytt album fra Thåström - CENTRALMASSIVET er ute i dag!29.9.2017 13:52Pressemelding

Första singeln inleddes på en motellbalkong i Houston och avslutades på «Old Point Bar» i New Orleans. Amerikanska gospelkörer mötte tung europeisk blues medan den amerikanska söderns oljefält flimrade förbi. Uppföljaren, «Körkarlen», drabbade oss med omedelbara ”hej hej hej”-körer och ödesmättade syntar. Nu är det dags för fullängdaren och äntligen fortsätter den roadtrip som inleddes i maj. Skivan startar bland containertågen med «Bluesen i Malmö». Klockan är två på natten och över stan hörs en blues som bara kan komma från Thåström och hans band. Som en trasig cello i 120 decibel, för att citera texten. Lite senare: det långsamma «Centralmassivet» tar oss vidare norrut, till Stockholm. Vi följer Roslagsgatan genom Sibirien med en känslan av att någonting stort är på gång. Ett mirakel, allra minst. I oväntat rockriffande «Låt det goda» anas ett pariserhjul i dimman. ”Titta aldrig bakåt, vänd dig aldrig om”, mässar Thåström och vi följer den monotona gitarren genom floden. Vackra «Ald