En ung stemme i delingsdebatten

30.1.2017 08:16 | Delingsøkonomiutvalget Ung

Uber har tatt initiativ til å samle unge innflytelsesrike personer for å gi innspill om delingsøkonomi til myndighetene.

Ungdommen har tatt delingsøkonomien til seg og nye norske delingsøkonomiske bedrifter spirer frem. Samtidig raser debatten om delingsøkonomiens plass i samfunnet. Regjeringens delingsøkonomiutvalg skal snart avgi sin stemme i saken, før norske politikere tar stilling til hvordan den nye økonomien bør reguleres. Regjeringens delingsøkonomiutvalg mangler derimot ungdommens stemme.

Utvalgets mandat speiler regjeringens delingsøkonomiutvalg, hvis oppgave er å se på «utfordringer og muligheter ved delingsøkonomien» og vurdere behovet for å regulere de nye markedene opp mot muligheten for å avregulere eksisterende markeder.

–Vi som er unge bruker teknologi og ulike plattformer hver dag. Vi mener det er på høy tid at delingsøkonomien blir regulert. Derfor vil vi være i forkant med våre råd til hvordan vi mener myndighetene bør gjøre det, sier utvalgets leder, Ida Lindtveit.

Uavhengige stemmer

Utvalgets medlemmer kommer både fra ungdomspolitikken, næringslivet og partene i arbeidslivet, men representerer kun seg selv og egne meninger i utvalget.

Ida Lindtveit er klar på at uavhengighet er avgjørende for at medlemmenes deltakelse i utvalget.

–Uvalgets anbefalinger skal representere det vi har kommet frem til i fellesskap. Det er ingen av oss som hadde godtatt Ubers invitasjon dersom utvalgets uavhengighet ikke var garantert, avslutter Lindtveit.

For mer informasjon kontakt:

Mobil: 907 28 023

E-post: ida@krfu.no

For mer informasjon kontakt:

Om Delingsøkonomiutvalget Ung

Delingsøkonomiutvalget Ung

Mobil: 907 28 023

Følg saker fra Delingsøkonomiutvalget Ung

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Delingsøkonomiutvalget Ung på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.