Business Wire

EN UNDERSØKELSE VISER AT BARN I NORGE BRUKER 40% MINDRE TID PÅ FRI LEK UTENDØRS

Del

Kamik, en ledende produsent av skotøy og klær, annonserte i dag resultater fra en undersøkelse som tyder på en betydelig nedgang i utendørs lek blant barn i alderen 3-12 år i Norge. Mens de fleste mødre var enige om at deres beste barndomsminner fant sted utendørs da de lekte med en venn eller søsken, husket de også at disse minner ga sterke følelser av glede, frihet og en opplevelse av eventyr (68% og 61% ) - Ironisk nok får ikke deres egne barn de samme opplevelsene i dagens hektiske overorganiserte omgivelser.

Denne pressemeldingen inneholder multimedia. Se hele pressemeldingen her: https://www.businesswire.com/news/home/20181010005095/no/

Nøkkelundersøkelser viser:

- Norske barn bruker 40% mindre tid til fri lek utendørs enn deres foreldre gjorde (8,6 timer sammenlignet med deres mødres 14,3 timer). Av de fire undersøkte landene hadde Norge den sterkeste nedgangen. 62% av mødrene i undersøkelsen sa at de lekte ute hver dag i barndommen, mens bare 25% av barna gjør det samme i dag.

- I gjennomsnitt deltar norske barn mellom 3-12 år i fire organiserte aktiviteter i uken. Overorganisering og det sosiale presset for å holde ungene beskjeftiget med aktiviteter som bidrar til nedgangen. På spørsmålet om det er mer sannsynlig for mødre i Norge (57%) å tro at lek utenom de oppsatte planene kan utgjøre en forskjell i barns totale framgang i livet, svarte 43% bekreftende.

- Barnas travle timeplan er et direkte hinder for fri lek utendørs. 17% av mødrene i Norge bemerket at barna var for opptatt som grunnen til at barna ikke bruker mer tid på å leke fritt utendørs. Faktisk har 83% av barna i Norge meldt seg på minst en organisert aktivitet per uke (72% i organisert sport og 31% i kunstneriske aktiviteter). Ironisk nok er overbevisningen som er mest delt blant norske mødre, at "å kjede seg kan være bra for barn" (stor enighet hos 47% av mødre), mens dette er en av påstandene med minst oppslutning i alle andre markedsundersøkelser (enten i USA, Canada eller Tyskland).

- For norske mødre var det mer sannsynlig å klandre fjernsyn, nettbrett og videospill som den viktigste grunnen (19%) til at barna ikke bruker mer tid ute.

Selv om resultatene er rystende, spesielt gitt den siste anbefalingen om å øke barns uorganiserte lek fra American Academy of Pediatrics, er ikke alle funnene negative. Faktisk fant undersøkelsen at den hyppigste aktiviteten som utføres av barn på fritiden, fremdeles er fri lek utendørs (rangert først av 24% av mødrene, etterfulgt av organisert idrett (17%)).

Sondre Bjaberg er førskolelærer og barnebokforfatter. Han er fagansvarlig i barnehage og har god erfaring som pedagogisk leder for skolefritidsordning. Han sier:

"Mine erfaringer tilsier at det er vi som må skape rom for barna. Som den viktigste premissgiveren for deres barndom er det et ansvar vi ikke kan fraskrive oss. Tidsklemma er ofte den store synderen i en hverdag med lite lek. Men når vi vet at vi aldri før har hatt bedre råd, mer fritid eller mer ferie, henger ikke forklaringen helt på greip. Istedenfor å dyrke hverdagseventyrene blir fritid også en arena for selvrealisering."

Dette kan da ikke være veien å gå … For å inspirere samtalen rundt verdien av friluftslivsopplevelser, starter Kamik den sosiale bevegelsen #FreeYourPlay, en oppfordring til foreldre om å bryte den overfylte repetisjonen av familiens daglige rutiner og gjenoppdage en nettfri og fri kreativ balanse hos barna gjennom øyeblikk med uorganisert fri lek ute. Inspirert av innsikt hos forbrukerne fra forbrukerinnsigelser, som viser at dagens barn går glipp av de uorganiserte frie lekeopplevelsene som deres foreldre hadde som barn, Kamiks #FreeYourPlay-initiativ oppfordrer familier til å gjenoppdage gleden og friheten til uorganisert lek ved å gi dem tilgjengelige, enkle ideer som hjelper barna med å utvikle sin kreativitet gjennom fri lek utendørs.

Forbrukerne er invitert til å delta i bevegelsen og å dele sine egne friluftsopplevelser på sosiale medier ved hjelp av #FreeYourPlay, og besøke Kamik.com/freeyourplay for mer informasjon om bevegelsen, inkludert gratis leketips og inspirasjon.

OM KAMIKs UNDERSØKELSE OM FRI UTENDØRS LEK

En global studie bestilt av Kamik tidligere i år undersøkte foreldre til barn i alderen 3-12 i USA, Canada, Tyskland og Norge for å kartlegge deres forhold til fri utendørs lek i forhold til barna sine, og bestemme generasjonsforskjellene i fri lek for de yngre.

Norge Survey Data Compilation - 500 kvinner i alderen 24 +, identifisert som mødre med barn i alderen 3-12, var enige om å gjennomføre en undersøkelse om både deres personlige lekemønstre de hadde i sin ungdom og deres egne barns nåværende lekemønstre. Undersøkelsen ble gjennomført fra 3. august til 16. august 2018 av markedsundersøkelsesfirmaet Ipsos på vegne av Kamik.

OM KAMIK

Kamik er en ledende produsent av skotøy og klær som går i bresjen for å bringe uorganiserte øyeblikk av Fri lek utendørs tilbake til familier over hele verden. Kamik skaper en komplett linje av komfortable, nord-inspirerte allsidige fottøy og klær for hele familien. Robuste, pålitelige og holdbare, holder disse produktene lekne føtter tørre og varme året rundt, fra den første hopp i vårpytten til den siste snøballkampen på vinteren. Kamiks Montreal-baserte morselskap, Genfoot, har en hundreårshistorie og rundt 400 ansatte i sine fabrikker over hele Quebec, Ontario og New Hampshire. Kamik fottøy er tilgjengelig i over 10 000 utsalgssteder i mer enn 40 land. Lær mer på http://www.kamik.com og bli med i bevegelsen til #FreeYourPlay ved å følge Kamik på Facebook, Twitter og Instagram.

Contact information

Portland NO
Per Løkken, (+47) 982 36 031
per@portland.no

Om Business Wire

Business Wire
Business Wire
24 Martin Lane
EC4R 0DR London

+44 20 7626 1982http://www.businesswire.co.uk

(c) 2018 Business Wire, Inc., All rights reserved.

Business Wire, a Berkshire Hathaway company, is the global leader in multiplatform press release distribution.

Følg saker fra Business Wire

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Business Wire på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Business Wire

Axonics® Announces Publication of NICE Briefing10.12.2018 16:03Pressemelding

Axonics Modulation Technologies, Inc. (NASDAQ: AXNX), a medical technology company focused on the development and commercialization of novel implantable Sacral Neuromodulation (“SNM”) devices for the treatment of urinary and bowel dysfunction, announced today the publication of a Medtech Innovation Briefing by The National Institute for Health and Care Excellence (“NICE”) following a careful review of the innovations offered by the Axonics System. The NICE Medtech Innovation Briefing entitled: “Axonics rechargeable sacral neuromodulation system for overactive bladder and faecal incontinence,” describes published clinical evidence on the Axonics r-SNM System®, confirming efficacy as well as the potential positive economic impact that is possible by the use of the Axonics system in the United Kingdom. The Axonics r-SNM System is the first rechargeable Sacral Neuromodulation system approved for sale in Europe and commercially available to all hospitals and clinics in the U.K. for patients

The Largest Blockchain Conference in Asia to Be Held 30–31 January in Yokohama, Japan10.12.2018 15:00Pressemelding

The Global Blockchain Association (Shimizu Building 6F, 3-19 Hayabusacho, Chiyoda-ku, Tokyo, President: Toshikazu Masuyama) is proud to host the largest blockchain conference in Asia: The Japan Blockchain Conference (JBC) – 2019 Yokohama, to be held on 30 and 31 January at Pacifico Yokohama. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20181210005057/en/ The Japan Blockchain Conference (JBC) - 2019 Yokohama (Graphic: Business Wire) The conference will host top companies and organizations from Japan and abroad who represent the future of the rapidly growing blockchain space. This is the place where the leaders of blockchain and crypto can interact, form partnerships, and showcase their leading technologies and developments. We are actively looking for companies to join the best of the blockchain industry and exhibit at our conference. More details can be found here: http://japan-blockchain-c.com/en/ We welcome a wide range of

Global Payments’ TouchNet Business Named “Partner of the Year” by Ellucian10.12.2018 13:30Pressemelding

Global Payments Inc. (NYSE: GPN), a leading worldwide provider of payment technology and software solutions is pleased to announce that its TouchNet business was named “Partner of the Year” by Ellucian, a provider of software and services that power higher education, at its Partner Forum reception during the annual EDUCAUSE Conference this year in Denver, CO. TouchNet was recognized for its collaborative efforts to deliver streamlined engaging, cloud-based, student commerce and credential solutions. This honor further demonstrates the depth and breadth of the TouchNet platform and its dedication to delivering software-driven and technology-enabled strategies to institutions of higher education. “TouchNet’s commitment to delivering maximum value enables Ellucian to consistently provide customers with best-in-class solutions, support and service,” said Chris Westfall, Vice President Partnerships Ellucian. “When you combine Ellucian’s feature rich technology and in-depth customer knowledg

CTS Engines Hires Tom Bode as Senior Vice President, Operations10.12.2018 13:00Pressemelding

CTS Engines, the global leader for mature engine maintenance within the Aerospace & Defense industry, announced today that it had hired Tom Bode as its Senior Vice President, Operations. In his new role, Mr. Bode will be responsible for all operations, quality, and engineering functions, and will report to Vesa Paukkeri, CTS Engines’s President and COO. Since 2008, Mr. Bode has been the General Manager of the Columbus Engine Center for Pratt & Whitney, a company he joined in 2000. Prior to 2000, Mr. Bode worked at GE Aviation, where he was a quality and engineering leader. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20181210005036/en/ Tom Bode (Photo: Business Wire) “As the General Manager of CEC, Tom managed over 700 employees across multiple engine production lines and reduced overhaul turnaround times through the promotion of Lean manufacturing principles,” said Mr. Paukkeri. “His performance as a manager was recognized

Tracxpoint Signed a Major Agreement to Deploy its Artificial Intelligence Cart (AiC®) Platform at CONAD, One of the Largest and Most Sophisticated Supermarket Chains in Italy with 3,000 Locations in Lieu of Amazon Go after Intensive Study10.12.2018 11:00Pressemelding

Tracxpoint, a global provider of next-generation self-checkout grocery solutions, today announced an agreement to roll out its Artificial Intelligence Cart (AiC®) at CONAD DEL TIRRENO, one of the seven cooperatives of CONAD’s chain with more than 3,000 supermarket stores in Italy. This is a major milestone for the Israeli startup in its mission to establish the AiC® platform as the most powerful, accessible and comprehensive solution for self-checkout and personalized in-store engagement on the market today. CONAD DEL TIRRENO will start implementing the AiC® ecosystem during 2019. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20181210005176/en/ The Tracxpoint AiC enables checkout-free stores and personalized in-store engagement for Italy's largest supermarket chain, CONAD. (Photo: Business Wire) In direct contrast to capital-intensive and smaller store concepts like Amazon Go or its imitators that rely on ceiling cameras for

Jetex Now the Exclusive Dealer in the Middle East for Hi-Tech New HondaJet10.12.2018 09:52Pressemelding

Jetex is bringing the next-generation in advanced private jets to the Middle East after striking an agreement with Honda Aircraft Company to become the exclusive authorized dealer for the region. This press release features multimedia. View the full release here: https://www.businesswire.com/news/home/20181210005273/en/ Adel Mardini of Jetex signs with Simon Roads of Honda Aircraft Company (Photo: AETOSWire) The deal means Jetex is now the manufacturer’s sole representative for the new HondaJet offering sales and support across the Gulf and Middle East region. “With Honda’s brand strength and recognition in the Middle East, we have received tremendous interest in the HondaJet Elite. We are proud to appoint Jetex as HondaJet Middle East to provide our customers with a committed sales team in the region for the world’s most advanced very light jet,” said Honda Aircraft President and CEO Michimasa Fujino. “We are proud to be chosen by Honda Aircraft Company and excited to be awarded the r