En uke til FM-slukking i Troms og Finnmark

Om en uke, onsdag 13.desember, slutter riksdekkende radio å sende på FM i Troms og Finnmark, og blir med det heldigital.

Foto: Tore Guriby/DRN

-Lyttere som bare har FM-radio, må nå finne en digital erstatter, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge (DRN). Etter den 13.desember kan man lytte til riksdekkende kanaler via internett/mobil, via TV-en eller en DAB-radio.

–  Selv om et stort flertall av lytterne er digitale, har vi stor forståelse for at ikke alle synes det er enkelt å oppgradere radioen, særlig i bil. Radiobransjen vil selvfølgelig veilede de som trenger det, sier Torvmark.

Kringkasterne har også hjelpeteam på veien i de to fylkene. Lyttere som har spørsmål eller trenger hjelp, kan ta kontakt med NRKs publikumsservice eller publikumsservice på radio.no.

NRK og kommersiell radio forlater FM samtidig

Alle nasjonale FM-kanaler vil slutte å sende på samme dag i Troms, Finnmark og på Svalbard.

En majoritet av norske lyttere er i dag digitale. 82 prosent av norske radiolyttere er digitale og DAB er den mest brukte plattformen, ifølge Digitalradioundersøkelsen fra Kantar Media (sept 2017.)

Lytterne tar i bruk nye rikskanaler

De nye riksdekkende DAB-kanalene har fått mange nye lyttere i 2017, i takt med radioens digitalisering. Nye kanaler står for omlag en tredel av den totale lyttingen. I overkant av 1,2 millioner nordmenn hører hver dag på kanaler som ikke hadde eksistert uten det digitale radioskiftet.

NRK P1+, P10 Country og Radio Rock er blant kanalene som stikker av med lytterne, med henholdsvis 283.000, 86.000 og 97.000 daglige lyttere.(PPM, Kantar Media – okt 2017).

- Det er bra for lytterne og radiobransjen at flere finner nye favorittkanaler. De små vokser på bekostning av de store, dette er en ønsket utvikling, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

Spør om digital radio her: nrk.no/dab, radio.no og NRKs publikumsservice tlf 23047000

Her er praktiske tips om DAB i bilen og på hytta.

Følgende radiokanaler slutter å sende på FM 13.12.2017:

·        NRK P2

·        NRK P3

·        P4

·        Radio Norge

·        NRK P1 Finnmark

·        NRK P1 Troms

·        NRK Alltid Nyheter

·        NRK mP3

*Kilde: Medietilsynet

Disse kanalene er på DAB over hele landet:

NRK P1, NRK P1+, NRK P2, NRK P3, NRK Mp3, NRK Alltid Nyheter, NRK Sport, NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Super, NRK Folkemusikk, NRK Sami Radio, NRK Vær, NRK Trafikk, P4, P5 Hits, P6 Rock, Julekanalen P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Radio Norge, Radio Rock, Radio Soft, Kiss, Norsk Pop, Vinyl, Topp 40, Juleradioen

OM FM-SLUKKING:

DETTE ER DIGITAL RADIO:

• DAB brukes i mer enn 40 land i verden.

Foto: Tore Guriby/DRN
Foto: Jarle Ruud/DRN