En transportrevolusjon for folk flest?

Det er ingen klimatiltak som griper så direkte inn i hverdagen som transportendringene. Nå skal folk flest gjennom enorme endringer på kort tid. Likevel dreier samferdselsdebatten seg om veier, bruer, avgifter eller bommer, ikke om hvordan disse tiltakene påvirker folks hverdag.

NAF har lagt frem et Veikart for personlig transport. Politikerne må velge virkemidler med omhu for å sikre renere, raskere hverdagsreiser for folk flest når klimakuttene skal tas i transportsektoren.

Skal ikke folk lenger kunne kjøre til barnehagen? Til butikken? Til jobb? Må folk flest ta belastningen mens næringslivet slipper unna? Og er det rettferdig at bilistene på landsbygda skal ta regningen for bilkjøring i byene? Alle vi som har folkets tillit og mandat må sørge for at hverdagsreisene blir både renere og raskere. Og vi må få folk med. Dette er utgangspunktet når NAF spør ledende samferdselsforskere og politikere om hvordan fremtidens hverdagsreiser blir.

Når:  Tirsdag 15.august kl 12.00

Hvor: Arendal kino

Det blir faglige innlegg og politisk debatt ledet av Svein Tore Bergestuen.

Program:

Raskere og renere transport
NAFs adm.dir. Stig Skjøstad i samtale med Svein Tore Bergestuen

Presentasjon av veikart for personlig transport
Geir Malmedal, Leder av Politisk seksjon i NAF

Vi må vite hvor vi skal
Vidar Helgesen, Statsråd Klima- og miljødepartementet

Faglige innledninger

• Hvor stor pris setter vi på trafikken?
    Kjell Werner Johansen, Assisterende direktør TØI
  • Fra dagens kollektivtrafikk til morgendagens mobilitetsløsninger
    Bernt Reitan Jenssen, administrerende direktør i Ruter
  • Klimaet setter rammer for fremtidens transportsystem
    Kristin Halvorsen, direktør ved CICERO Senter for klimaforskning

Politisk paneldebatt

Omstilling, utvikling eller revolusjon?
Ledes av Svein Tore Bergestuen

• Frp - Morten Stordalen