En sukkerfri selvregulering
Det er allerede blitt sagt mye om hva økte avgifter betyr for grensehandelsutviklingen, økt smugling og på sikt tap av arbeidsplasser. Dette er konsekvenser som med rette bekymrer en samlet bransje – og burde bekymre hele samfunnet. Denne gangen velger vi imidlertid å peke på et annet, meget uheldig forhold – nemlig hvordan et slikt tiltak undergraver den positive kraften som ligger i en vellykket selvregulering. Det er det som nå skjer i drikkevarebransjen.
Det er noe unorsk - men ikke mindre vakkert - med bransjer, bedrifter og forbrukere som får myndighetenes tillit til å endre samfunnet til det bedre – helt uten bruk av tvang og sanksjoner. Målbevisst er det blitt jobbet med sukkerfrie alternativer i mange år. Sakte, men sikkert har folks smakspreferanser og helsefokus endret seg – og stadig flere foretrekker nå sukkerfrie drikkevarealternativer.
Slår vi sammen brus-, vann- og energikategoriene i norsk dagligvarehandel, er om lag 57 prosent av produktene som i dag er på markedet uten tilsatt sukker. Det er ikke veldig mange år siden tallene pekte kraftig i motsatt retning. Hos oss i Ringnes er bildet enda mer positivt. Selv om vi fortsatt produserer sukkerholdig drikke, er mellom 75-80 prosent av vår ikke-alkoholholdige portefølje nå uten tilsatt sukker. Og utviklingen kommer til å fortsette. Bransjen har selv forpliktet seg til å redusere mengden sukker i brus med ytterligere 19 prosent innen 2020. Og det er ingen grunn til at målet ikke skal nås. Nye produkter som i dag entrer markedet er i all hovedsak sukkerfrie eller sukkerreduserte alternativer.
Faktisk er Norge helt i verdenstoppen når det gjelder sukkerfri drikke. Det demonstreres blant annet ved at det er en sukkerfri brusvariant, Pepsi Max, som flest nordmenn foretrekker. Det er ikke bare oppsiktsvekkende i Norge, men unikt i verdenssammenheng.
Ikke ta livet av denne suksesshistorien med mer moms, men la den få skinne og utvikle seg videre.
Av Nicolay Bruusgaard
Kommunikasjonssjef for Ringnes
Nøkkelord
Kontakter
Nicolay BruusgaardKommunikasjonssjef
Tel:+47 900 84 257nicolay.bruusgaard@ringnes.noBilder
Lenker
Om Ringnes
Ringnes AS er Norges største bryggeriselskap med ca. 1100 medarbeidere. Selskapet eies av Carlsberg Group, som er verdens tredje største bryggerikonsern. Vi leverer øl, brus og vann til hele det norske drikkemarkedet og vi er stolte av våre mange sterke merkevarer!
Følg pressemeldinger fra Ringnes
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Ringnes på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Ringnes
Norges sprekeste 90-åring26.3.2024 11:36:23 CET | Pressemelding
Solo, en av Norges mest kjente og kjære merkevarer, fyller 90 år. I flere tiår har den gule brusen vært en selvskreven del av norske påsketradisjoner og skapt glede og god stemning i norske hjem og hytter.
Det blir Solofest i påsken21.3.2024 13:59:46 CET | Pressemelding
For veldig mange er Solo en ufravikelig del av påskehyggen. Med et forventet forbruk på rundt 7 millioner liter Solo i og rundt påske, tilsvarer dette over 20 prosent av det årlige salgsvolumet til den folkekjære brusen.
Pepsi MAX i ny drakt19.3.2024 13:31:27 CET | Pressemelding
Denne uken kommer de første Pepsi MAX-boksene og flaskene med nytt design ut i butikkene. Endringene er en del av en global konseptfornyelse fra PepsiCo.
Grøttland til Ringnes29.2.2024 15:28:59 CET | Pressemelding
Ringnes styrker seg på kommunikasjon og bærekraft når Jeppe Grøttland går inn i en nyopprettet rolle som senior kommunikasjonssjef med ansvar for ESG fra 1. mars.
30 år siden Imsdaleventyret startet12.2.2024 11:42:08 CET | Pressemelding
- Da vi under OL på Lillehammer lanserte Imsdal, var det mange som var skeptiske. Vi fikk høre at vann på flaske ville være som å selge sand i Sahara. 30 år senere – med fasiten i hånd – kan vi trygt si at skeptikerne tok feil, sier merkevaresjef for Imsdal i Ringnes, Josefine Hagatun.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom