En solid avslutning på 2016 for Olav Thon Eiendomsselskap

16.2.2017 08:23 | Olav Thon Eiendomsselskap

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et resultat før skatter på 2,0 milliarder kroner i 4. kvartal, og oppnådde dermed et resultat på 4,5 milliarder kroner i 2016 - det høyeste noensinne i Olav Thon Eiendomsselskap.

I kjøpesenterporteføljen til Olav Thon Eiendomsselskap inngår blant annet Norges største kjøpesenter; Sandvika Storsenter i Bærum.

– Vi er godt fornøyd med resultatet i 4. kvartal og det ble en solid avslutning på et begivenhetsrikt år. Vi har hatt et overskudd på 4,5 milliarder kroner hvorav nesten 3 milliarder skyldes økte markedsverdier på eiendomsporteføljen vår. Selv uten disse store verdiøkningene ble selskapets resultat 10 % høyere enn i fjor, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Store investeringer
Samlede investeringer i 2016 utgjorde 4,3 milliarder kroner, en økning fra 2,7 milliarder i 2015.

– I 2016 har vi gjort store investeringer både i nye og eksisterende kjøpesentre. Fremover vil vi blant annet jobbe med å utvide både Lagunen Storsenter i Bergen og Amfi Moa i Ålesund som er to av våre tre største kjøpesentre. I tillegg har vi et spennende byutviklingsprosjekt på 60.000 kvadratmeter ved Storo Storsenter i Oslo, sier Sperre.

Butikkomsetning og leieinntektsnivå
Butikkomsetningen i kjøpesenterporteføljen som eies av konsernet var i 4. kvartal 16,3 milliarder kroner, og 50,5 milliarder kroner for hele 2016.

Årlig leieinntektsnivå var 2.850 millioner kroner hvorav 81 % kom fra kjøpesentereiendom og 19 % fra øvrig næringseiendom.

– Vi er optimistiske med tanke på 2017. Prognosene sier at rentene vil holde seg lave, og vi merker at etterspørselen etter eiendom fortsatt er høy, sier Arne B. Sperre.

Se kvartalsrapporten for 4. kvartal som vedlegg nederst eller last ned rapporten her