En seier for norsk mineralnæring

Norsk Arbeidsmandsforbund er glade for at Nærings- og fiskeridepartementet i dag har gitt Nussir ASA driftskonsesjon for utvinning av kobber i Kvalsund kommune.

- Dette er en seier for oss! Vi er fornøyde med at departementet ser verdien i mineralnæringen. Verden etterspør kobber og Norge har mineralressursene. Mineralnæringen tilbyr langsiktige, private, miljøvennlige industriarbeidsplasser med solid distriktsforankring i nord. Gruveprosjektet vil være et løft for regionen og vil skape mange nye arbeidsplasser, sier nestleder Anita Johansen i Norsk Arbeidsmandsforbund.

Det grønne skiftet er avhengig av økt utvinning av mange typer metaller som kan brukes i nye teknologier – som solceller, vindmøller, elbiler og batterier. Derfor er mineralnæringens råstoff til industrien viktige for å nå klimamålene.

De miljømessige konsekvensene ved sjødeponi har vært nøye avveid mot de positive effektene av tiltaket i utslippstillatelsen som ble gitt av Klima- og miljøverndepartementet i 2016, skriver Nærings- og fiskeridepartementet.

- Mineralutvinningen skal skje på en forsvarlig måte i forhold til miljø og bærekraft. Tillatelsen gir også rom for samhandling mellom reindriftsnæringen og gruvenæringen, avslutter Anita Johansen.

For eventuelle henvendelser, kontakt nestleder Anita Johansen:

Norsk Arbeidsmandsforbund organiserer medlemmer innenfor bergindustrien.

Opplæringskrav for vektere utsettes på ubestemt tid28.11.2017 11:14:42Pressemelding

Dørvaktene rundt Youngstorget i Oslo avblåser streiken25.1.2017 09:29:07Pressemelding

Historisk mulighet til ordnede lønns- og arbeidsvilkår for dørvakter i Oslos uteliv18.1.2017 15:36:50Pressemelding

Youngstorvet Vertskap er et vaktselskap som i all hovedsak driver med dørvakttjenester til et tjuetalls utesteder rundt Youngstorget i Oslo. Dørvaktene i Youngstorvet Vertskap jobber kvelder, netter og helger for å holde Oslos uteliv trygt. Nå vil de ha ordnede lønns- og arbeidsforhold. Går ikke bedriften med på tariffavtale, blir det streik. Youngstorget har vært og er fortsatt en viktig plass for venstresiden, hvilket også gjør streiken for rettferdige lønns- og arbeidsvilkår til en viktig symbolsk kamp. -Store deler av utelivet i Oslo fremstår som kjent nærmest som et tarifftomt rom, med få unntak. Kravet fra de ansatte ved Youngstorvet Vertskap er derfor ikke bare viktig for dem personlig. Dette bidrar også til å sette søkelys på hele bransjen og nødvendigheten av uteliv som er ryddig med gode arbeidsforhold for de ansatte, konstaterer forbundsleder Erna Hagensen. Styret i selskapet har gjennom en rekke datterselskaper eierinteresser og styrerepresentasjon i noen av de samme uteste