En ny måte å skape utvikling

Tenk deg et fond som vokser med flere hundre prosent på et år, og den eneste avkastningen investoren sitter igjen med er en god følelse. Utviklingsfondet lanserer nå fem slike fond.
Blant prosjektene man kan investere i er to-hjuls traktorer i Malawi. Med en slik traktor kan bønder som Thandiwe Nkhoma fra Malawi oppgradere fra hakken hun bruker i dag. Foto: Julie Lunde Lillesæter, Differ Media.

- Nå endrer vi rett og slett narrativet. Dette er en ny og banebrytende måte å drive fundraising på, sier Jon Wang, leder for marked og kommunikasjon i Utviklingsfondet.

Fra nå av skal organisasjonen slutte å snakke om å hjelpe, gi gaver og bli fastgiver – det handler om å investere i menneskers kapasitet. Hvor mye giverne bidrar med totalt skal ikke gjemmes bort, men framheves på første side. Utviklingsinvestorene kan følge hver krone hele veien til målet.

Tilgang til kapital

- I alle landene som Utviklingsfondet jobber i er det de mest sårbare menneskene som rammes hardest av klimaendringene. De aller fleste av disse er bønder. Mange – om ikke de fleste – av disse lever også i dyp fattigdom. Det de trenger er ikke vår medlidenhet og hjelp, men tilgang til investeringskapital slik at de selv kan bygge opp egne bedrifter. Som bonde er du jo tross alt selvstendig næringsdrivende. Det ligger til grunn om vi snakker om bønder i Norge, og bør også gjøre det når vi snakker om bønder i land som Malawi. Det handler om å investere i de gode løsningene som gjør at folk klarer seg selv, fortsetter Wang.

Investeringer for framtiden

Som utviklingsinvestor får man full oversikt over investeringene som gjøres. Dersom man velger å investere i traktorprosjekter i Malawi så kan man følge med fra når prosjektet starter og fram til traktoren pløyer sin første åker. Er man med på å investere i et nytt vanningsanlegg i Nepal så kan man følge med fra fundamentet støpes, til de første frøene vannes. Fire ganger i året sendes det ut kvartalsrapporter som forteller om framgangen i fondet man velger å investere i. Som med andre investeringsfond kan det gå både opp og ned på kort sike. Forskjellen er bare at i Utviklingsfondets investeringsfond kan forskjellen på et godt og dårlig liv bokstavelig talt være liv eller død. Alt skal være helt transparent – her er ingen skjulte kostnader eller ullent språk.

Samarbeid for å nå felles mål

Innen år 2030 skal verden utrydde fattigdom og sult, stoppe klimaendringer og skape bærekraftige samfunn. Det er en del av avtalen alle land har forpliktet seg til gjennom FNs bærekraftsmål. Det vil kreve partnerskap og samarbeid på flere fronter.

- Dette er jo en glimrende måte for bedrifter å bidra til disse felles målene. Her kan man investere i konkrete prosjekter og følge pengene hele veien, og kommunisere dette tilbake til egne ansatte og til omverdenen, avslutter Wang.

www.utviklingsfondet.no

Utviklingsfondet støtter fattige lokalsamfunn så de kan produsere nok sunn mat i en verden med økende sult og klimaendringer.

I over 40 år har vi jobbet i noen av de fattigste og mest   klimautsatte områdene i verden. Vi jobber sammen med   lokalsamfunn for varige endringer og økt rettferdighet slik at de   kan overvinne sult, takle kriser og skape positiv lokal utvikling. Vi  når over en million mennesker på landsbygda i Afrika, Asia og   Mellom-Amerika.

Vi jobber helhetlig og kombinerer bærekraftige tiltak for å utvikle   robuste lokalsamfunn. Sammen øker vi matproduksjonen gjennom   klimatilpasset landbruk, lokale frøbanker, plantemangfold, bedret   jordsmonn, tilgang på vann og vern av naturen. Målet er å styrke   småbondens kunnskap, rettigheter og inntekter.

Følg pressemeldinger fra Utviklingsfondet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utviklingsfondet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Utviklingsfondet