En markant samferdselsminister går av

Ketil Solvik-Olsen har vært en meget markant samferdselsminister. Han har løftet samferdsel opp, både i media og i regjeringssamarbeidet.

Ketil Solvik-Olsen løftet frem folks hverdagsreiser som utgangspunkt for samferdselssatsingen. Her under et besøk på NAF-senteret i Oslo. (Foto: NAF)

Som samferdselsminister har Solvik-Olsen sørget for etableringen av Nye Veier AS, satt fokus på utbygging av lengre strekninger og på kostnadskontroll. Han har også løftet frem veivedlikehold og gjort en tydelig prioritering av dette på riksveiene. Det er hva NAFs medlemmer er mest opptatt av rundt om i landet. Og ikke minst så var han med NAF på å løfte frem folks hverdagsreiser som utgangspunkt for samferdselssatsingen.

Vi har høye forventninger til at den nye samferdselsministeren fortsetter det gode arbeidet til Solvik-Olsen på disse områdene. Samtidig er det mye som står igjen. Blant annet er fylkesveinettet vårt i en elendig forfatning, og må løftes frem slik riksveiene har blitt. Det står også et slag om byene våre og transportløsninger her. Bykommunene har ikke økonomisk ryggrad til å løse disse utfordringene selv, og det er ikke holdbart å velte regningen over på brukerne. Vi håper derfor at den nye statsråden griper muligheten til å få utredet et nytt system som kan fjerne bompengene og gjøre hverdagsreisen til folk rimeligere og bedre, samtidig som vi får regulert biltrafikken på en fornuftig måte.

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.