En måned til P4 og Radio Norge forsvinner fra FM i Trøndelag, Møre og Romsdal

Fredag 21. april slukker P4 og Radio Norge FM-signalene i Trøndelag og Møre og Romsdal. Fra da av sendes alle rikskanaler i regionen digitalt.

Foto: Tore Guriby

-NRK radio slukket FM-senderne 8.februar. Responsen fra lytterne tyder på at overgangen har gått greit så langt. Nå er det en måned til de kommersielle kanalene gjør det samme, fra da av må lytterne ha en DAB-radio, radio-app, pc eller andre avspillingsplattformer for å høre kanalene, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

DAB-plattformen har 15 kommersielle kanaler: P4, Radio Norge, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Norsk Pop, Radio Rock, Vinyl, Radio Soft, Topp 40 og Kiss.

Mange har DAB-radio

Tall fra Digitalradioundersøkelsen bekrefter at lytterne har vært godt forberedt på det digitale radioskiftet. 72 prosent av norske husstander har i dag en DAB-radio. 67 prosent av befolkningen hører radio ukentlig. (Kantar TNS lyttertall uke 10, 2017).

- Nå er det på tide at de siste lytterne blir digitale. Det er fem ganger flere kanaler på DAB enn FM. P4 og Radio Norge er de siste rikskanalene som slukker sine FM-sendinger i Midt-Norge, sier Torvmark.

Sjekk bilradioen

Radiobransjen oppfordrer lytterne til å sjekke bilradioen i god tid før 21.april.

- Sørg for å oppdatere bil-radioen til DAB før P4 og Radio Norge forsvinner fra nettet. Vær ute i god tid for å unngå at det blir stille i bilen 21. april, sier Torvmark.

Tips om bilradio finnes på radio.no

Norge er på vei inn i en ny radiotid, med et større tilbud til lytterne enn det som har vært mulig på FM. Det er nå 30 riksdekkende DAB-kanaler, se alle her.

Kontakt:

Lasse Kokvik, administrerende direktør/redaktør Bauer Media – 932 03 270

Kenneth Andresen, administrerende direktør/redaktør P4 Gruppen – 901 48 533

FM-SLUKKING:

DIGITAL RADIO

• Norge er ett av 41 land som innfører DAB.

Foto: Tore Guriby
Foto: Martin Lobben Larsen