En måned til FM-slukking i Troms og Finnmark

I dag er det en måned til NRK, P4 og Radio Norge slutter å sende på FM i Troms og Finnmark. Fra 13.desember er alle riksdekkende kanaler heldigitale.

Foto: Tore Guriby / DRN

-Det digitale radioskiftet er gjennomført i 17 norske fylker, og om en måned blir også de siste fylkene heldigitale. Det betyr at de som ennå ikke har digital radio i Troms og Finnmark, bør begynne forberedelsene nå, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge, som representer riksdekkende radio.

Digital radio er radio via DAB-apparater, apper, pc, mobil eller på tv-apparater.

NRK og kommersiell radio slutter å sende på FM samtidig

Alle nasjonale kanaler vil slutte å sende på FM 13.desember i Troms og Finnmark. I følge Digitalradioundersøkelsen fra Kantar Media er de fleste lytterne allerede digitale. 1,9 millioner nordmenn hører digital radio hver dag, med DAB som mest brukte plattform.

- Men selv om de fleste lytterne hører radio digitalt, er det fremdeles mange som ikke har oppgradert til digital radio i bilen. Vi ser fra andre slukkeområdet at mange venter med dette til FM-sendingene opphører. Da risikerer man imidlertid ventelister og kø på verkstedene, sier Torvmark.

Hjelper lyttere lokalt

Kringkasterne har hjelpeteam på veien i Troms og Finnmark i forbindelse med overgangen til digital radio. Lyttere som trenger bistand må rette spørsmål til NRKs publikumsservice eller publikumsservice på radio.no. Spørsmål som krever at det gjøres undersøkelser på stedet sendes videre til hjelpeteamene.

Lytterne finner 31 riksdekkende kanaler på DAB. Lytterundersøkelser viser at et økende antall nordmenn lytter til nye riksdekkende kanaler, mens lyttingen synker på tradisjonelle kanaler.

Vær oppmerksom på at NRK og kommersiell radio enkelte steder har ulik dekningsgrad.

Her er praktiske tips om DAB i bilen og på hytta.

Spør om digital radio her: nrk.no/dab, radio.no og NRKs publikumsservice tlf 23047000

---------------------------

Følgende radiokanaler er digitale og på DAB over hele landet:

NRK P1, NRK P1+, NRK P2, NRK P3, NRK Mp3, NRK Alltid Nyheter, NRK Sport, NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Super, NRK Folkemusikk, NRK Sami Radio, NRK Vær, NRK Trafikk, P4, P5 Hits, P6 Rock, P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Radio Norge, Radio Rock, Radio Soft, Kiss, Norsk Pop, Vinyl, Topp 40, Juleradioen

Følgende radiokanaler slutter å sende på FM 13.12.2017:

·        NRK P2

·        NRK P3

·        P4

·        Radio Norge

·        NRK P1 Finnmark

·        NRK P1 Troms

·        NRK Alltid Nyheter

·        NRK mP3

Følgende radiokanaler har forlenget konsesjon på FM til 31.12.2021*:

Energy Tromsø,  Guovdageainnu Lagasradio, Radio Alta, Radio Bardu, Radio Bardufoss, Radio Domen, Radio DSF, Radio Harstad, Radio Mehamn, Radio Midt-Troms, Radio Måsøy, Radio Nord, Radio Nordkapp,  Radio Porsanger, Radio Tromsø

*Kilde: Medietilsynet

-----------------------------

FAKTA OM FM-SLUKKING:

DETTE ER DIGITAL RADIO:

• DAB brukes i mer enn 40 land i verden.

Foto: Tore Guriby / DRN
Foto: Tommy Gaustad