En løsning som når store deler av hverdagsnæringslivet

SMB Norge-sjef Olaf Thommessen er lettet etter at et bredt flertall på Stortinget tirsdag sa ja til en kompensasjonsordning som vil hjelpe svært mange små og mellomstore bedrifter som er rammet av omsetningsfall på grunn av coronaviruset.
Olaf Thommessen, administrerende direktør i SMB Norge (Foto: SMB Norge)

- Det er godt å se at Stortinget så raskt var i stand til å vedta denne ordningen. Dette betyr at vi endelig har fått på plass tiltak som når store deler av hverdagsnæringslivet og som vil hjelpe landets minste bedrifter gjennom denne krisen, konstaterer SMB Norges administrerende direktør Olaf Thommessen

Spesielt viktig

SMB Norge var sammen med NHO, Virke, LO og Finans Norge, med på å jobbe frem innretningen i forslaget som regjeringen sendte over til Stortinget forrige torsdag. Med enkelte justeringer har Stortinget nå vedtatt forslaget.

- Det var spesielt viktig at selvstendig næringsdrivende som i realiteten har fått et yrkesforbud nå ender opp med en høyere kompensasjonsgrad enn de andre, uten egenandel. Det er noe vi har jobbet hardt for å få på plass, forklarer Thommessen.

Effektiv løsning

SMB Norge har også vært tydelige på at inngangstaket for redusert omsetning måtte være lav, slik at så mange som mulig kunne omfattes av kriseordningen.

- Dette gjør at den norske ordningen faktisk er enda bedre enn den danske, som det ofte ble referert til i denne prosessen, sier Thommessen.

- Vi tror også at innretningen, der Skatteetaten og banksektoren står for en effektiv og sømløs løsning vil gjøre det betydelig lettere med denne pakken enn med tidligere pakker, legger han til.

Her kan du lese mer om SMB Norges innspill til regjeringen.

Olaf Thommessen, administrerende direktør i SMB Norge (Foto: SMB Norge)