En "gatekunstflyplass" blir til på Sola

For femte året på rad samarbeider noen av verdens fremste gatekunstnere med Stavanger lufthavn. I år er det det velrenommerte kunstnerkollektivet SNIK som får frie tøyler på en av veggene på flyplassen, når forberedelsene til gatekunstfestivalen NUART nå er i gang i Stavanger-regionen.

Foto:Avinor

– Stavanger lufthavn Sola spiller en viktig rolle i utviklingen av næringslivet og reiselysten i regionen vår. Men vi har også en avgjørende rolle når regionen vår ønsker å bringe biter av verden til oss her i Rogaland i form av festivaler, kulturarrangementer eller utstillinger, sier sjef for forretningsutvikling ved Stavanger lufthavn, Sola, Elisabeth Strømstad.

– Samarbeidet med Nuart har vist seg som et konkret og tydelig resultat av den gjensidige avhengigheten vi tross alt har av hverandre. Med Snik og deres verk får vi et femte, svært synlig bevis på hvordan vi sammen bringer verden til Stavanger-regionen, via det som er i ferd med å bli verdens første "gatekunstflyplass", avslutter Strømstad smilende.

Martyn Reed i Nuart er også fornøyd med samarbeidet – og kunstneren som i år bidrar til en voksende kunstsamling med verker i verdensklasse på Sola.

– Opp gjennom årene har Snik etablert seg som en av verdens mest respekterte sjablongartister – en retning innen gatekunsten som på mange måter er grunnlaget for hele getekunsten. I over ti år har deres håndskårne sjablonger og engasjement for håndverket vist at noe forsvinner ved å bruke datateknologi og laser i arbeidet. Dette er et 100% gjennomført engasjement, og som skiller Snik fra alle dem som har forsøkt å kopiere. Vi er beæret over å få lov til å jobbe med dem her på flyplassen, sier Reed.

Fra og med fredag 24. august og fram til lørdag 25. august vil SNIK være tilstede på flyplassen for å male et av de mest sentrale verkene i årets festival. Hele 60m2 med kunst vil da møte de over 4 millioner passasjerene og besøkende som er innom Sola i løpet av et år.

Det er fullt mulig å besøke kunstnerne fra og med kl. 11.00 24. august og frem til lørdag 25. august kl. 1500.

For å avtale tidspunkt for intervjuer, foto og annet, kontakt ansvarlig hos Avinor, Eva Andersen på telefon +47 906 18 385 og epost Eva.Jeanette.Andersen@avinor.no, eller daglig leder i Nuart, James Finucane på telefon 936 67 046, e-post james@nuartfestival.no.