En fremtid for norsk luftfart

14.3.2016 12:40 | Samferdselsdepartementet

- Regjeringen vil videreføre en konkurranseorientert luftfartspolitikk og styrke luftfartsmiljøet her i landet. Vi ser samtidig at Norge må samarbeide internasjonalt for å få på plass rettferdig konkurranse, ryddige arbeidsforhold og sikker luftfart. Et effektivt og trygt flytilbud er viktig for næringslivet og innbyggerne.

Dette sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen i forbindelse med offentliggjøring av Samferdselsdepartementets utredning om norsk luftfart. Utredningen gir økt kunnskap om forholdene i luftfarten og skal være et grunnlag for å ta stilling til hvordan luftfarten i Norge skal utvikles fremover. Luftfartsutredningen blir nå sendt på tre måneders høring sammen med en presisering i utlendingsforskriften.

Luftfartsutredningen

Utredningen ser på handlingsrommet i myndighetenes rammevilkår, som for eksempel passasjerrettigheter, forenklet transfer, forhåndsklarering ved flyreiser til USA (preclearance), bruk av EØS-designering og en kartlegging av luftfartsnæringen i Norge og av lønns- og arbeidsvilkår i en nasjonal og internasjonal luftfart.

Anbefalte tiltak for å sikre ansattes rettigheter

Regjeringen foreslår i utredningen å styrke samarbeidet mellom Luftfartstilsynet, Arbeidstilsynet, skattemyndigheter, Arbeids- og velferdsetaten og politiet for å fremme god håndheving av regelverket for skatt, trygd og arbeidsmiljø. Samferdselsdepartementet vil ta initiativ til et tettere etatssamarbeid.

Samferdselsdepartementet vil også se nærmere på mulighetene for et tettere samarbeid mellom Norge og Danmark og eventuelle andre land når det gjelder gjennomføring av tilsyn med HMS for flygende personell.

Internasjonalt samarbeid og harmonisering av regelverk
I januar 2014 sendte samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen et brev til daværende transportkommissær i EU-kommisjonen, Siim Kallas. Norge ville med initiativet utfordre EU-kommisjonen på å ta opp diskusjonen som problemstillinger globalisering i luftfarten fører med seg. Høringsnotatet, som nå sendes på høring, berører disse utfordringene.

- Vi vil fortsette med å ta initiativ både overfor EU og overfor våre naboland på dette området. Norge har mye å bidra med i utviklingen av et felleseuropeisk regelverk, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.
Les mer om Norges brev til EU, her.

Presiserer utlendingsforskriften

Lovavdelingen i Justis- og beredskapsdepartementet har vurdert forholdet mellom Schengens grenseforordning og utlendingsforskriften og konkluderer med at det er motstrid. Arbeids- og sosialdepartementet foreslår derfor å presisere utlendingsforskriften for å tydeliggjøre at Norge følger sine folkerettslige forpliktelser etter grenseforordningen i Schengen-regelverket.

- Presiseringen vil klargjøre at utenlandsk flypersonell får bruke sin rett til forenklet innreise i Norge uavhengig av om de arbeider på et norsk eller utenlandsk fly. Dette vil i praksis bare gi flypersonell rett til mellomlanding eller "stop over" på Gardermoen og vil ikke bety noe for flyreiser innenlands i Norge, sier arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie.

Arbeids- og sosialdepartementets høringsnotat viser at regjeringens presisering av regelverket vil være i samsvar med det andre land allerede gjør. Presiseringen blir sendt på høring for å få eventuelle innspill til forskriftens formuleringer. Det er satt en høringsfrist på 7 uker.

Norwegian Air Shuttle ASA har varslet et mulig søksmål for å få avklart hvilket regelverk som gjelder. Dette tilsier en rask klargjøring.

Hvilke rettigheter gjelder?

Ansatteorganisasjoner i luftfarten har overfor Samferdselsdepartementet pekt på at det er vanskelig for flygende personell, som flytter seg mellom flere land, å ha oversikt over sine rettigheter. Høringsnotat fra Samferdselsdepartementet inneholder derfor en gjennomgang av arbeids- og trygderettslige forhold.

Les Samferdselsdepartementets utredning om norsk luftfart (høringsnotat)

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.