En enkel og morsom måte å komme seg frem på

Med den nye eXS KickScooter gjør SEAT sitt første fremstøt innen mikromobilitet.
  • Den elektriske eXS KickScooter fra Segway blir presentert på Smart City Expo World Congress den 13. november, der publikum kan prøvekjøre den
  • SEAT ønsker å sette standarden for urban elektrisk transport
  • SEAT og Segway har inngått en strategisk avtale for å møte det økende behovet for elektriske transportløsninger som bringer brukeren helt frem til døra
  • Lansering av eXS i november og eksklusiv Black Friday for SEATs ansatte
  • SEAT leter etter spanske byer til et pilotprosjekt for eXS-delingstjenester

Byene blir stadig større, og det har gjort effektive transportløsninger til en økende utfordring for myndighetene og bilprodusentene.

Trafikkork, manglende parkeringsplasser og lavutslippssoner i bykjernen er bare noen av utfordringene bilførere møter hver dag. Når det i Europa er en nedgang på 20 prosent i antall kunder under 30 år som ønsker å kjøpe bil, er det tydelig at transportbehovet endrer seg.

Den nye SEAT eXS fra Segway er en perfekt mikromobilitetsløsning for folk som ønsker å komme seg raskt og miljøvennlig rundt i byen. SEAT eXS presenteres for første gang på Smart City Expo World Congress i Barcelona den 13.–15. november. Der vil også publikum få anledning til å prøvekjøre den.

SEAT vil fremme elektriske transportløsninger for byene
    Som en del av sin Easy Mobility-strategi har SEAT som mål å skape et produkt- og tjenestetilbud ved å presentere nye løsninger for å komme seg frem i byen. I forbindelse med Volkswagen-konsernets strategi for mikromobilitet planlegger de ulike konsernmerkene å lansere urbane transportløsninger i fremtiden.

- Målet er at SEAT skal sette standarden innen mikromobilitet. Vi har som
    målsetning at alle som bor i byområder, skal kjenne til mulighetene SEAT tilbyr for å komme seg rundt i byen på en økonomisk, miljøvennlig, enkel og morsom måte, sier SEATs produktmarkedsføringssjef Lucas Casasnovas.

SEAT og Segway – ledende innen transportløsninger for byene
    SEAT har inngått en strategisk avtale med Segway, et av verdens største selskaper innen personlig elektrisk transport. Segway er kjent over hele verden som leverandør av trygge og miljøbevisste mikromobilitetsløsninger. Produktenes avanserte teknologi, effektivitet og bærekraft var de avgjørende faktorene for å inngå dette samarbeidet.

Segway ble kjøpt opp av den nyetablerte transportrobotprodusenten Ninebot i 2015. Etter dette har Segway lansert flere mikromobilitetsløsninger for forbrukermarkedet.

I forbindelse med avtalen har SEAT spesialdesignet den nye SEAT eXS for sine kunder. Den har Segways ledende elektriske teknologi integrert i plattformen til ES2-modellen.

Med dette fremkomstmiddelet kan brukeren kjøre helt frem til målet, også på steder der det er vanskelig å komme frem med bil. Det er lett å kjøre takket være de store 8-tommers hjulene, og fjæringen foran og bak sørger for smidige kjøreegenskaper. Kombinasjonen av batteri og motor gir en topphastighet på 25 km/t.

eXS har dessuten LED-lykter foran og bak, regulerbar ambientebelysning, LCD-skjerm, cruise control og tyverisikring. I tillegg kan man koble til et ekstrabatteri som øker rekkevidden. Rekkevidden er opptil  45 km avhengig av forholdene.

Salg av eXS i november og eksklusiv Black Friday for SEATs ansatte
    SEAT lanserer det nye fremkomstmiddelet eXS. Den er i salg hos alle SEAT-forhandlere fra desember 2018. Prisen vil være 599 Euro. Kjøretøyet kan leveres i Spania, Frankrike, Tyskland, Østerrike, Sveits og Portugal før nyttår, og i resten av Europa i 2019.

Merket planlegger også et spesielt introduksjonstilbud på den elektriske eXS KickScooter for SEATs nesten 15 000 ansatte i forbindelse med Black Friday, som er siste fredag i november.

SEAT leter etter byer til pilotprosjekter
    SEAT ønsker å ha tett kontakt med lokale myndigheter og lokalpolitikere for å skape bedre transportløsninger for fremtiden. eXS er SEATs første produkt som er spesialdesignet for å forbedre og utvikle fremkommeligheten i byene, med et klart mål om å bli en viktig aktør på markedet.

Med tanke på dette leter SEAT nå etter spanske byer der de kan sette i gang
    pilotprosjekter med eXS-delingstjenester for publikum. Det nyetablerte og uavhengige SEAT-selskapet XMOBA har ansvaret for prosjektene og skal undersøke eXS’ potensial for å forbedre fremkommeligheten i byene.

SEAT har også planer om å begynne pilotprosjekter med eXS i selskapet, blant annet med en eXS-delingstjeneste som gjør det enklere for de ansatte å komme seg rundt på fabrikken i Martorell.

Bildeling på SEAT Metropolis: Lab Barcelona med en flåte på ti eMii-prototyper på Pier 01 i Barcelona og kjøpet av det ferske, nyskapende spanske bilutleiefirmaet Respiro, som leier ut biler på timebasis, er to eksempler på mobilitetsprosjekter SEAT jobber med for øyeblikket.

Link til video