En av våre mest leste nålevende poeter, Kolbein Falkeid (f. 1933), er tildelt sitt hjemfylke, Rogalands kulturpris 2016.

I tillegg til sin store produksjon av egne dikt, har Falkeid også vist seg som en betydelig gjendikter og dramatiker. Mange forbinder ham med visegruppa Vamp, som med stor suksess har tonesatt og fremført en rekke av hans vakreste dikt.

Foto: Hans Jørgen Brun

Under utdelingen av prisen nylig, betegnet fylkesordfører Solveig Ege Tengesdal Falkeid som en bauta i norsk samtidspoesi, og uttrykte forundring over at han ikke har fått prisen tidligere. Prisvinneren var selv lykkelig tilstede, og leste sine dikt «Venteværelset» og «Juni» med påfølgende stående, taktfast og langvarig applaus.

I høst er Falkeid aktuell med en ny og utvidet utgave av Samlede dikt som har solgt i over 10.000 eksemplarer og som utkom for første gang i 2003 til anmelderne og lesernes begeistring.

«Ein koloss av ei diktbok som ein vil prøve å ta godt vare på, men kjem til å lesa i filler. » Helge Torvund, Dagbladet

Foto: Hans Jørgen Brun
Kolbein Falkeid, Samlede dikt