Én av tre unge gir andre tilgang til passordet sitt på sosiale medier
– Når vi deler passord blir vi mer utsatt for hacking. I tillegg gir vi andre tilgang til bilder og innhold som er privat. Vi mener derfor det er viktig å diskutere hvorfor så mange unge deler passord, sier Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i NorSIS.
Oppfordrer foreldre til å vise interesse for de unges nettaktiviteter
I undersøkelsen oppgir også 11 prosent av 16-17-åringene at noen har delt bilder av dem på sosiale medier mot deres vilje. I resten av befolkningen oppgir 7 prosent å ha opplevd det samme.
Funn fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2018 viser at bare halvparten av barn og unge sier fra til noen dersom de opplever noe ubehagelig på nett.
– Det er derfor godt mulig at flere har opplevd at andre har delt bilder av dem uten at de forteller om det, sier Velsand.
Medietilsynet er opptatt av at foreldre viser interesse for barnas digitale liv på en måte som skaper tillit.
– Barn gjør feil, også på nett. Det er viktig at de opplever at de kan komme til oss voksne med det som har skjedd, uten at de får kjeft eller blir tatt fra mobilen, sier Velsand.
Deler passord av praktiske årsaker
En av årsakene til at unge deler passord er for å oppretteholde såkalte streaks på Snapchat for hverandre for eksempel når en er på ferie.
– Det er urovekkende at så mange deler passord når alle råd handler om at man ikke skal gjøre det. Vi bør undersøke ytterligere hvorfor det er slik. Det kan være at teknologien er laget slik at det blir enklere å bryte rådene enn å følge dem. Det er klart det er fristende å dele passordet med en kompis for å opprettholde streaken på Snap når du har brukt flere år på å bygge den, sier Hans Marius Tessem.
Råd til foreldre med barn på sosiale medier
• Lær barnet å bruke ulike og unike passord på hver tjeneste
• Gjør barnet bevisst på hva som bør deles og ikke på nett
• Spør alltid først før du selv deler bilder av barnet ditt med andre
• Ta i bruk og lær barnet om totrinnsbekreftelse der det er mulig, det vil si å logge inn med et passord i tillegg til å få en kode på mobilen
Funn fra undersøkelsen
• 32 prosent av 16-17-åringene og 16 prosent av befolkningen over 18 år oppgir at andre har hatt tilgang til passordet til en av deres profiler på sosiale medier i løpet av det siste året • 69 prosent av de 16-17-åringene som har gitt andre tilgang til passordet sitt, oppgir at en venn fikk tilgang til passordet, mens 23 prosent av de 16-17-åringene som har gitt andre tilgang til passordet sitt oppgir at de har gitt passordet til en kjæreste/samboer • 11 prosent av 16-17-åringene oppgir at noen har delt bilder av dem mot deres vilje i sosiale medier de siste 12 månedene, mens 7 prosent av befolkningen over 18 år oppgir å ha opplevd det samme • 7 prosent av 16-17-åringene har prøvd å slette bilder/videoer av seg selv i sosiale medier de siste 12 månedene, men ikke fått det til. 4 prosent av befolkningen over 18 år har forsøkt det samme • 55 prosent av 16-17-åringene svarer nei på spørsmålet om de har fått opplæring i bruk av passord på nett • 35 prosent av 16-17-åringene oppgir at de har satt opp noen av sine profiler til å bruke totrinnsbekreftelse Undersøkelsen er landsrepresentativ, og ble gjennomført i juni 2019 av Opinion på oppdrag fra Medietilsynet og NorSIS. Totalt 1388 respondenter ble telefonintervjuet. |
Nøkkelord
Kontakter
Hans Marius Tessem, seniorrådgiver i NorSIS (tlf 957 82 565)
Nina BjerkeRådgiver, avdeling for kommunikasjon, rådgivning og analyse
Tel:41934154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom