Èn av tre pasienter føler seg tryggere etter å ha lest pasientjournalen

Del
Hver tredje pasient som har lest sin elektroniske pasientjournal føler seg tryggere i møtet med helsevesenet. Å lese behandlerens vurdering av sykdom eller skade har størst nytteverdi for sykehuspasientene, viser ny undersøkelse.
Tor Arne Viksjø
Tor Arne Viksjø

Norges største befolkningsundersøkelse om e-helse – Norsk e-helsebarometer, gjennomført i regi av DIPS ASA - er hyggelig lesning for alle som jobber for åpenhet og økt pasientinvolvering i helsevesenet. Undersøkelsen ble gjennomført blant 2000 nordmenn og 200 helsepersonell før sommerferien.

  • Hver femte nordmann oppgir nå å ha tilgang på sin elektroniske pasientjournal, mens 81 prosent oppfatter denne tilgangen som ”ganske” eller ”svært” positiv.
  • 28 prosent av pasientene som har lest journalen sin, svarer at de følte seg tryggere på behandlingen de fikk, mens 32 prosent følte seg mer involvert i behandlingen.

- Dette er årets gladnyhet for alle som er opptatt av pasientinvolvering. Jeg ble positivt overrasket over at så mange som nesten hver tredje pasient svarer at de ble tryggere på behandlingen etter at de leste sin egen journal, forteller seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim i Opinion, som har gjennomført undersøkelsen på oppdrag fra DIPS.

-Enkelt og brukervennlig

I undersøkelsen oppgir pasienter som har lest sin egen elektroniske pasientjournal, at de stort sett har gode erfaringer med tjenesten:

  • Fire av fem sier det er enkelt å logge seg inn og finne informasjon.
  • To av tre oppgir god brukervennlighet, og at det er lett å orientere seg i journalen.
  • Tre av fire mener språket er enkelt å forstå.
  • To av tre finner det de leter etter i journalen.

Også hver tredje pasient svarer at de følte seg mer involvert i behandlingsopplegget etter at de logget seg inn og leste journalen.

-En så god og positiv respons på en tjeneste som bare er et snaut år gammel, viser den kraftfulle effekten det har å få pasientene til å føle seg mer involvert og trygge gjennom digitalt innsyn, sier Aas Askheim.

Størst nytteverdi

I undersøkelsen blir pasientene også spurt om nytteverdien av å kunne lese sin elektroniske pasientjournal.

- Å kunne lese behandlerens vurdering trekkes frem som det aller nyttigste av hele 83 prosent av respondentene. 75 prosent peker på muligheten til å kommunisere direkte med helse- og legepersonell.

Helsepersonell er enige

Over halvparten av leger og helsepersonell i Norsk e-helsebarometer er enige i at digital journaltilgang for pasientene gir et tryggere behandlingsopplegg. Men mange er uenige i at EPJ effektiviserer helsetjenestens arbeidstid.

  • 57 prosent av dem er enige i at digitalt pasientinnsyn bidrar til et behandlingsopplegg som oppleves som tryggere. 12 prosent er uenige.
  • 43 prosent er enige i at dette gir et bedre og mer adekvat behandlingsopplegg. 17 prosent er uenige.
  • Like mange - 43 prosent blant leger og helsepersonell - er enige i påstanden om at dette skaper merarbeid for helsepersonell. 16 prosent er uenige.

Bildetekst: Administrerende direktør Tor Arne Viksjø i DIPS ASA. 

Kontaktpersoner for ytterligere opplysninger og kommentarer:

DIPS ASA:

  • Kommunikasjonsdirektør Karl Arne Jespersen, telefon 934 08 480
  • Administrerende direktør Tor Arne Viksjø, telefon 901 43 417

Opinion AS:

  • Seniorrådgiver Ola Gaute Aas Askheim, telefon 922 34 056

Om DIPS ASA

DIPS ASA har hovedkontor i Bodø, og er landets ledende leverandører av e-helsesystemer til norske sykehus. Selskapet har avtale med tre av fire regionale helseforetak, og samtlige sykehus i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst har avtale om bruk av selskapets hovedprodukt, DIPS Elektronisk Pasientjournal (EPJ) og Pasientadministrasjon (PAS).

Bilder

Tor Arne Viksjø
Tor Arne Viksjø
Last ned bilde

Om DIPS AS

DIPS AS



Om DIPS AS (www.dips.no)

DIPS AS har 270 ansatte, omsetter for 350 mill. kroner og er landets ledende leverandør av e-helsesystemer til norske sykehus. Selskapet har avtale med tre av fire regionale helseforetak, og samtlige sykehus i Helse Nord, Helse Vest og Helse Sør-Øst har avtale om bruk av selskapets hovedprodukt, DIPS Elektronisk Pasientjournal (EPJ) og Pasientadministrasjon (PAS).

Følg pressemeldinger fra DIPS AS

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra DIPS AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra DIPS AS

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye