ManpowerGroup

Én av to nordmenn takker ja til jobben før de spør om lønn

Del

Norske jobbsøkere er verdens minst opptatte av å sjekke lønn og pensjonsfordeler på arbeidsplassen, viser en ny global undersøkelse. Det taper de på.

Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien

– I Norge er det stort sett ordnede arbeidsforhold og stor tillit til systemet. Det gjør at vi er mindre opptatt av lønn og betingelser. I stedet får fleksibilitet og utviklingsmuligheter høyeste prioritet når vi velger jobb, sier Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup.

Bare 50 prosent av norske arbeidstakere kjente lønnsbetingelsene før de takket ja til sin forrige jobb. Det viser ManpowerGroups nye rapport «The rise of the well-informed candidate».

I USA, Tyskland, Kina og Japan er lønn den viktigste faktoren for folks karrierevalg. I Norge er type arbeid, beliggenhet og fleksibilitet rangert høyere, med lønn helt nede på fjerdeplass. 

– At få kjenner til lønn og pensjonsbetingelser før de takker ja til jobben, bidrar til mindre lønnspress. Det taper jobbsøkerne på, sier Samuelsen.

Mens fleksitid og anledning til å være hjemme med små barn er høyest prioritert blant unge arbeidstakere, ønsker én av fire arbeidstakere over 35 år å kunne jobbe hele eller deler av dagen fra hjemmet.

– Norsk arbeidsliv har høy deltakelse av både menn og kvinner i ulike faser av livet. Dermed må også arbeidsgivere tilby fleksibilitet, ellers vil de gå glipp av mye attraktiv kompetanse, sier Samuelsen.

Visjon viktigere enn kompensasjon

Mens lønn og pensjonsfordeler er nedprioritert, er norske jobbsøkere på verdenstoppen i å kjenne til selskapets omdømme før de søker jobb. Særlig er inntrykket av tilliten mellom selskapet og de ansatte og selskapets rykte som arbeidsgiver viktig for norske jobbsøkere.

– Norske arbeidstakere ønsker at jobben skal være et sted de trives og har det godt. Selskaper med et godt rykte som arbeidsgiver, kan være mer til å stole på, sier Samuelsen.

Blant unge arbeidstakere (18 – 34 år) er det dessuten viktig at selskapet har en tydelig visjon og at de viser samfunnsansvar.

– Det er et kjennetegn ved unge arbeidstakere at de ønsker å jobbe i selskaper de kan identifisere seg med, og som tilfører noe mer enn et produkt til samfunnet utenfor. Selskapene som lykkes med å vise det på en god måte, stiller sterkt i kampen om de unge talentene, sier Samuelsen.

Kunnskap gir jobbsøkere mer makt

Arbeidstakere over hele verden får stadig bedre tilgang på informasjon. Særlig er det informasjon om lønn og arbeidsoppgaver jobbsøkerne tilegner seg før de søker jobb. Det skaper en maktforskyvning fra arbeidsgiver til arbeidstaker.

– Tidligere kunne arbeidsgivere kontrollere hva jobbsøkere fikk vite om selskapet og om stillingen. Gjennom sosiale medier og ulike nettsider kan nå jobbsøkere finne ut av disse tingene på egenhånd. Det gir jobbsøkere bedre kort på hånden, sier Samuelsen.

Til tross for at tilgangen på informasjon er bedre enn noen gang, er ikke nordmenn særlig opptatt av å gjøre undersøkelser til jobbintervjuet. Bare 56 prosent av norske arbeidstakere sjekker selskapets hjemmesider før de skal på intervju.

– Tallet indikerer en anledning som flere jobbsøkere kan benytte seg av. Ved å gjøre enkle undersøkelser i forkant, kan du skille deg positivt ut i søknadsbunken eller på intervju, sier Samuelsen.

Rapporten er basert på en undersøkelse om hvordan jobbsøkere og arbeidstagere oppfører seg i det digitale samfunnet og omfatter 14.000 arbeidstakere i 19 land.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sven Fossum, Kommunikasjonssjef ManpowerGroup Norge

Telefon:+47 930 24 314

E-post: sven.fossum@manpowergroup.no

Nøkkelord

Kontakter

Sven Fossum
Informasjonssjef i ManpowerGroup Norge
Telefon: 930 24 314
E-post: sven.fossum@manpowergroup.no

Bilder

Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Rut Elise Samuelsen, konserndirektør HR i ManpowerGroup. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Last ned bilde

Dokumenter

Om ManpowerGroup

ManpowerGroup
ManpowerGroup
Lakkegata 53
0187 Oslo

http://www.manpowergroup.no

ManpowerGroup™ er verdensledende i å finne riktig bemanningsløsning, basert på menneskers potensiale og bedrifters ambisjoner. På denne måten skaper vi ”Innovative Workforce Solutions”.

ManpowerGroup hjelper både små og store bedrifter i alle bransjer under varemerkene: ManpowerGroup Solutions, Experis, Manpower, Right Management og Workshop Bemanning. 

Vi er lokalisert i mer enn 80 land over hele verden. Ved global forståelse og lokal kompetanse, øker vi våre kunders suksess. Virksomheten i Norge genererer over 35 000 oppdrag årlig. Vi har kontorer i 35 byer og tettsteder og 11 000 medarbeidere knyttet til oss.

Følg saker fra ManpowerGroup

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra ManpowerGroup på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra ManpowerGroup