En av fire innbrudd kunne vært unngått

3.3.2017 13:55 | Sector Alarm

NHO mener at en av fire innbrudd kan unngås dersom boligen er utstyrt med alarm. – Innbruddsalarm er et av de mest effektive virkemiddelet man har mot innbrudd, sier Fagsjef for sikkerhetsbransjen Runar Karlsen i NHO Services.

Husk innbruddsikringen

Spesielt Sørlandet har den siste tiden merket en økning i antall innbrudd og administrerende direktør i Sector Alarm, Viggo Skeisvoll minner folk på å at innbruddsikring bør være en del av «ToDo-listen» før man forlater boligen.

-Tyvene bruker ofte lang tid på å spane i aktuelle innbruddsområder før de slår til. De er derfor godt klar over nordmenns ferier, fridager og vaner og de vet ofte når mange boliger står tomme.

- Man tror gjerne at det er høysesong for innbrudd kun om sommeren, men risikoen for innbrudd øker ofte ved hver ferieperiode. Derfor er det viktig at boligen også innbruddsikres før helgeturer og ikke minst før påske, fortsetter Viggo Skeisvoll. Det kan være så enkelt som ikke å la verdisaker ligge fremme og å passe på at alle vinduer er ordentlig lukket.

Sector Alarms råd for innbruddsikring finner du her: https://goo.gl/ctjL6k

Bekrefter alarmens effekt

I følge Politiets rapport for anmeldt kriminalitet og straffesaksbehandling, viser tallene fra 2016 at antall anmeldelser for lovbrudd har gått noe ned. Det trekkes frem at dette delvis kan forklares ved at det er en økning av nordmenn som har skaffet seg boligalarm.

Politioverbetjent Stig Vasbø som leder etterretnings- og vinningsavsnittet på Majorstua politistasjon i Oslo bekrefter alarmens effekt.

- Vår erfaring er at en boligalarm har en forebyggende effekt og i tillegg bidrar til at de kriminelle er meget kort tid på åstedet når boligalarmen går. Boligalarm er bra i forhold til dokumentasjon, for å sikre riktig tidspunkt for en hendelse og sist, men ikke minst at politiet raskt kommer til åstedet, sier han.

Daniel Stock: Født uten ski på beina30.5.2017 18:17Pressemelding

Det heter seg at Nordmenn er født med ski på beina. Det er så visst ikke tilfelle for Vadsøgutten Daniel Stock. Nordlendingen som primært begynte å gå på ski fordi han ønsket å forbedre utholdenhet og styrke i forbindelse med crossykkelkjøringen. Etterhvert ble han bedre og bedre i skisporet. I 2007 havnet han «plutselig» på pallen under et nord-norsk mesterskap i Alta, og først fra den dagen ble det fullt fokus på langrenn.