Én av disse vinner GULLroten

Mandag 6. mars legger KIWI frem rapporten Sunn økonomi, og i den anledning deles sunnhetsprisen GULLroten ut. De nominerte er Priors «Kalkun til hverdags», Oumph!s «The Chunk» og Q-meierienes «Drømmelett».
NOMINERT: De nominerte til KIWIs sunnhetspris GULLroten er Priors «Kalkun til hverdags», Oumph!s «The Chunk» og Q-meierienes «Drømmelett».

– I KIWI har vi mange dyktige og innovative leverandører som stadig imponerer oss med nye og spennende produkter. Vi er glade for at flere av våre leverandører satser mer på Nøkkelhull, og reduserer sukker, salt og mettet fett i produktene sine. Med sunnhetsprisen GULLroten ønsker vi å gi litt ekstra heder og ære til noen produktlanseringer som har bidratt spesielt til å løfte Sunnhet til folket! i løpet av det siste året, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.

Prisen deles ut under lanseringen av KIWI-rapporten Sunn økonomi på Sentralen i Oslo. Der vil blant annet helse- og omsorgsminister Bent Høie være til stede.

– Vi har vurdert 72 produktlanseringer fra 2016, og lagt vekt på produkter som har bidratt til å utvikle sin kategori i en sunnere retning. Vi har også vurdert kommersiell suksess, det vil si salg og gjenkjøp. Vi ser frem til å hedre noen av våre dyktige leverandører som yter litt ekstra for folks helse, sier Bjørkøy.

10 år med sunnhet
En rekke helse-, kostholds- og dagligvareeksperter vil være til stede under lanseringen av rapporten Sunn økonomi. Anledningen til både rapporten og sunnhetsprisen GULLroten, er KIWIs 10-årsjubileum for Sunnhet til folket. I år er det nemlig 10 år siden KIWI kuttet prisene på frukt og grønt tilsvarende momsen.

– Momskuttet på frukt og grønt ble starten på vår sunnhetskamp. De siste 10 årene har vi jobbet knallhardt for å gjøre det enklere for folk å spise sunt, og det skal vi fortsette med, lover KIWI-sjefen.

Om de nominerte

Finalist 1: Prior, «Kalkun til hverdags»
Juryens begrunnelse: Kalkun er magert og har et høyt innhold av protein. Produktet bidrar til betydelig mindre mettet fett og er heller ikke tilsatt salt. «Kalkun til hverdags» treffer en bred målgruppe, som både er opptatt av smak, sunnhet og enkelhet. Produktnyheten har utvidet kategorien hvitt kjøtt, og bidrar til å gjøre det enklere å velge sunne alternativer til middag.

Finalist 2: Oumph!, «The Chunk»
Juryens begrunnelse: Oumph! har svart på vegetartrenden, og inspirerer til smakfulle vegetariske retter med et kvalitetsprodukt som også i sitt design er attraktivt. Produktet er fritt for mettet fett, og har et høyt innhold av proteiner. Lanseringen av produktet var en stor suksess, og spesielt den yngre målgruppen og fremtidens foreldre har tatt godt imot Oumph!

Finalist 3: Q-meieriene, «Drømmelett»
Juryens begrunnelse: «Drømmelett» er et godt alternativ til rømme med bare fem prosent fett. Produktet er det første i sitt slag med så lav fettprosent. Faktisk er innholdet av fett så lavt, at det ikke kan hete rømme. Derav det innovative navnet «Drømmelett». Nyheten har blitt svært godt mottatt av kundene, scorer bra i produkttester, og bidrar til mindre fett i det norske hverdagsmåltidet.